V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 125 Tematická inspekce Bezpečnost ve školách a školských zařízeních orientovaná zejména na zajištění bezpečnosti na vstupu do objektů byla provedena celkem v 847 školských za-řízeních. Z toho 4,5 % kontrolovaných zařízení postrádalo technické zabezpečení budov. Protože většina školních družin a klubů je součástí školy, tvoří jejich technické zabezpečení podobně jako u škol v 90,7 % zamčené dveře se zvonkem. Toto opatření bylo zjištěno jako nejčastější také u středisek volného času (v 71,1 %). Nainstalované kamerové systémy byly zjištěny u 24,3 % školských zařízení. Personální zabezpečení proti vstupu a pohybu cizích osob v prostorách školských zaříze-ní je realizováno v největší míře pedagogickými pracovníky jak při vstupu do budovy, tak i v průběhu celého dne. Střediska volného času častěji využívají funkci tzv. recepčních. 2,4 % kontrovaných školských zařízení žádné personální zabezpečení zabraňující vstupu a pohybu nezvaných osob nemělo.5.1.3 Finanční podmínky v zájmovém vzdělávání Zájmové vzdělávání neposkytuje stupeň vzdělání, proto ho lze poskytovat za úplatu, která se stává finančním příjmem právnické osoby vykonávající činnost dané školy nebo školské-ho zařízení (dle § 123 odst. 2 školského zákona).Ekonomické podmínky zajištění činnosti školských zařízení jsou velmi rozdílné. Více možností získat další zdroje využívají střediska volného času, která často provozují doplňko-vou činnost a mají širší spektrum sponzoringu. Důležitým zdrojem financování školských zařízení je zapojení do projektových a grantových řízení vyhlašovaných zřizovatelem, kra-jem, MŠMT, případně soukromým subjektem.Úplata za školské služby a vzdělávání není vždy plně využívána na financování školních dru-žin a klubů. Pro vybavení družiny nebo klubu využívá finance z úplat 93,3 % zařízení. Desetina je využívá pro vybavení školy a 7,6 % k financování odměn pedagogických pracovníků v zájmo-vém vzdělávání. Provoz školského zařízení zajišťuje finančním obnosem z úplat 5,9 % zařízení. Při tvorbě výše úplaty za školské služby a vzdělávání reflektuje zřizovatel školní družiny a školního klubu na regionální ekonomické podmínky. V menších obcích přetrvává tenden-ce zřizovatele stanovit nízkou výši úplaty i za cenu dotování zařízení. Přibližně polovina škol stanovila měsíční poplatek za pobyt ve školní družině ve výši nepřesahující 100 Kč, ve dvou pětinách škol je výše úplaty škol do 200 Kč.Více než polovina škol (54,8 %) získává další finanční prostředky, které jim umožňují zkva-litňovat činnost a provoz svého školského zařízení. Jejich strukturu uvádí následující graf.Graf 35 Další zdroje financování ŠD, ŠK – podíl zařízení (v %)4,0 5,3 10,7 20,0 29,3 38,7 49,3 0 10 20 30 40 50 60 rozvojové projekty MŠMT neziskové organizace zrizovatel ESF projekty komercní subjekty dobrovolný dar od zák. zástupcu subjekty na podporu školy