V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 122 5 Zájmové vzdělávání Zájmové vzdělávání se realizuje ve školských zařízeních, a to ve školních družinách i škol-ních klubech a ve střediscích volného času. Středisky volného času jsou domy dětí a mláde-že, které uskutečňují činnost ve více oblastech zájmového vzdělávání, a stanice zájmových činností zaměřené na jednu oblast zájmového vzdělávání.Všechna zařízení zájmového vzdělávání poskytují účastníkům možnost smysluplného naplnění volného času, přispívají k prevenci sociálně patologických jevů a rizikového chová-ní dětí a mládeže. Školní družiny a školní kluby uskutečňují zájmové vzdělávání, zpravidla pravidelnou a příležitostnou výchovně-vzdělávací činností, případně nabídkou spontánních činností. Střediska volného času uskutečňují kromě pravidelných a příležitostných činností také táborovou činnost, mimo to se také účinně podílejí na osvětové činnosti, péči o nadané děti, žáky a studenty, ve spolupráci se školami a dalšími institucemi organizují pro ně olym-piády, soutěže a přehlídky. V kontrolovaném počtu (169) školských zařízeních pro zájmové vzdělávání došlo k poru-šení legislativy v oblasti školních vzdělávacích programů ve 12 zařízeních (nejčastěji nebyl zpracován v souladu s § 5 odst. 2 školského zákona) a u 15 školských zařízení v oblasti do-kumentace.5.1 Podmínky zájmového vzdělávání 5.1.1 Zařízení a účastníci v zájmovém vzdělávání V důsledku stále trvajícího nárůstu žáků 1. stupně základních škol a žáků přípravných tříd pokračuje úsilí ředitelů škol o navyšování kapacity školních družin a školních klubů, zvyšo-vání počtu jejich oddělení a snaha naplňovat je na nejvýše povolenou hranici. Přes zvyšující se kapacity školních družin není stále uspokojována poptávka všech uchazečů o zařazení do školních družin, zejména žáků 4. a 5. ročníků.Se stále zvyšujícími se počty účastníků středisek volného času (zejména dětí předškolní-ho věku) dochází také k mírnému nárůstu počtu jejich zájmových útvarů a také ke změně struktury nabídky zájmových útvarů s ohledem na tuto věkovou kategorii.Ve sledovaném období školních roků 2012/2013 až 2014/2015 dochází k celkovému zvy-šování počtu školských zařízení pro zájmové vzdělávání i počtu jejich účastníků. Nejmar-kantnější nárůst je v počtu školních družin, který souvisí se stále zvyšujícím se počtem žáků 1. stupně. Do školních družin a školních klubů dochází téměř pravidelně výhradně žáci jedné základní školy. Ve sledovaném období ubylo o 2 % žáků 2. stupně ve školních klubech a o 8 % se snížil počet žáků 1. stupně ve školních družinách. Vývoj nárůstu počtu školských zařízení nastiňuje následující tabulka.Tabulka 63 Počet zájmových zařízení Sledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)2012/2013 2013/2014 2014/2015 Počet školních družin 3 974 3 981 4 004 Počet školních klubů526 540 552 Počet domů dětí a mládeže, stanic zájmových činností 310 312 312 Vývoj počtu přijatých účastníků v jednotlivých druzích zařízeních zájmového vzdělávání ve sledovaném období uvádí tabulka 64.