V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 115 4.2.3 Podpora rozvoje schopností a dovedností žákůV hudebním oboru individuální a skupinové výuky (graf 29) vykazovali žáci velmi dob-ré dovednosti, byli aktivní, pracovití a jejich výkony svědčily o cílevědomém metodickém vedení. Technické dovednosti a hudební projev odpovídaly jejich věku. Byly na ně kladeny odpovídající nároky. Učitelé se snažili pozitivní motivací vzbudit u žáků zájem o hru na zvo-lený nástroj nebo zpěv. Individuální forma výuky vedla k maximálnímu rozvoji schopností, dovedností a znalostí. Efektivita vyučovacích hodin však do značné míry závisela na mo-mentální situaci v domácí přípravě každého žáka. V kolektivní výuce teoretického předmětu Hudební nauka byl zaznamenán u vyučujících posun ve využívání pestřejších metod prá-ce a jejich efektivnější praktické využívání. Tento pozitivní jev však snižuje zjištění ČŠI, že zejména u mladších žáků se vyskytly potíže se čtením notového zápisu či neznalost jiných teoretických předpokladů pro správnou interpretaci studované skladby. Dále bylo ze sledo-vaných kritérií zaznamenáno nižší procento žáků (77,5 %) orientujících se ve světě hudby a nízký podíl využívání moderních technologií v hudbě (27,6 %).Graf 29 Hudební obor – podíl hodin (v %)27,6 77,5 86,1 91,9 93,9 97,1 98,4 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 využívá moderní technologie v hudbe orientuje se ve svete hudby své dovednosti rozvíjí jako sólista poznatky z hudební teorie umí prakticky využít orientuje se v hudební teorii žák získává hudební návyky žák získává hudební dovednosti Žákům ve výtvarném oboru (graf 30) bylo přiměřeně jejich věku, schopnostem a indivi-duálním předpokladům umožňováno prostřednictvím tvořivého výtvarného myšlení uplat-ňovat vlastní výtvarný projev, postupně si osvojovat základní výtvarné techniky, postupy a dovednosti. Ve vyučovacích jednotkách žáci propojovali a doplňovali vzdělávací obsah z oblastí výtvarná tvorba a recepce a reflexe výtvarného umění. Vedle prostoru pro rozvoj jejich tvořivosti a samostatnost byli žáci vedeni k užívání odborné terminologie a zvládá-ní použitých výtvarných technik. Většina činností byla vyučujícími průběžně hodnocena. Z hospitační činnosti a z prezentovaných výtvarných prací v areálech a výstavních prosto-rách škol bylo zřejmé důsledné vedení žáků k dokončení, správnému provedení a kompozici zadané práce.