V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 100 4 Základní umělecké vzdělávání Základní umělecké vzdělávání probíhá v základních uměleckých školách a poskytuje zá-klady vzdělání v jednotlivých uměleckých oborech (hudebním, tanečním, výtvarném, lite-rárně-dramatickém). Cílem je vedle podchycení zájmu žáků o umělecké zájmové aktivity rovněž příprava na profesionální činnost nebo na další studium. Základní umělecké ško-ly připravují pro vzdělávání ve středních školách uměleckého zaměření, v konzervatořích a na vysokých školách s uměleckým nebo pedagogickým zaměřením.Ve školním roce 2014/2015 probíhala organizace vzdělávací a výchovné činnosti žáků základních uměleckých škol třetím rokem podle školních vzdělávacích programů. Stav za-chycuje tabulka 59. Podle ŠVP pracovali žáci přípravného studia a prvních až třetích ročníků I. a II. stupně základního studia (modré pole). V ostatních ročnících byla výuka realizována podle platných učebních dokumentů vydaných Ministerstvem školství, mládeže a tělový-chovy v období let 1995 až 2005 pro jednotlivé umělecké obory (růžové pole).Tabulka 59 Postup realizace vzdělávání podle ŠVP v ZUŠStudium Ročník Poznámky 1.2.3.4.5.6.7.A Přípravné B Základní I. stupeňPřípravné studium ke vzdělávání ve II. st. pro žáky, kteří nenavštěvovali I. st. Studium s rozšířeným počtem hodin pro žáky základního studia I. a II. st. mimořádně nadané a s vynikajícími výsledky.II. stupeňC Pro dospělé Při inspekční činnosti byla realizována mj. kontrola vedení povinné dokumentace ZUŠ dle § 28 školského zákona. U 19,7 % škol bylo zjištěno porušení při vedení školní matriky, ve výkaznictví, školním řádu, v průkazných záznamech v třídních knihách a zaznamená-vání údajů o průběhu a výsledcích vzdělávání. Z celkového počtu navštívených škol bylo u 18,7 % zjištěno porušení, které se týkalo zpracování ŠVP, jeho zveřejnění a následné apli-kování do vlastní výuky. Ojediněle se vyskytovala porušení při zařazování žáků do přísluš-ného studia dle jejich věku, v počtech žáků ve skupinové a kolektivní výuce, při přijímání ke vzdělávání a při stanovení výše úplaty. Pouze v pěti případech bylo zjištěno nedodržení minimální časové dotace, nestanovení náhradního způsobu výuky v teoretickém předmě-tu hudebního oboru nebo nedodržování předmětové skladby a časové dotace. Z jedenácti hodnocených soukromých ZUŠ byla v jedné hodnocena celková úroveň jako nadprůměrná a ve dvou případech podprůměrná, což má nezanedbatelný vliv na celkovou výši jejich do-tací. Nejčastějším nedostatkem vyplývajícím z protokolů při kontrole naplňování školského zákona bylo neuskutečňování vzdělání podle ŠVP. Dále byly zjištěny nedostatky v přijímání ke vzdělávání, nedodržení minimální časové dotace a nedodržování předmětové skladby a časové dotace podle ŠVP a platných učebních plánů.4.1 Podmínky základního uměleckého vzdělávání 4.1.1 Školy a žáci v základním uměleckém vzdělávání Ze statistických údajů je patrný dlouhodobý, velmi pozvolně se zvyšující počet ZUŠ, sou-časně však významný meziroční nárůst dalších míst poskytovaného vzdělání (dále „poboč-