V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 96 zadavatelů a hodnotitelů jednotlivých zkoušek společné části maturitní zkoušky, nedodržení termínu pro zveřejnění témat ke zkoušce z cizího jazyka ve společné části maturitní zkouš-ky, nezveřejnění nebo pozdní zveřejnění nabídky povinných a nepovinných zkoušek včetně formy a témat těchto zkoušek v profilové části maturitní zkoušky) a v hodnocení zkoušek (nestanovení způsobu hodnocení každé zkoušky nebo její části a způsobu stanovení výsled-ného hodnocení zkoušek v profilové části maturitní zkoušky). Do vzorku kontrolovaných škol byly zařazeny školy dle výběru České školní inspekce a 60 středních škol na základě podnětu Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání, které v předchozím zkušebním období v těchto školách zaznamenalo indicie možného nerespektování právních předpisů ve společ-né části maturitní zkoušky. Účast školních inspektorů při maturitních zkouškách měla stejně jako v předchozích letech výrazně preventivní charakter, protože zjištěné nedostatky měly zejména formální charakter a nepotvrdily se avizované náznaky nekorektního chování žáků, zadavatelů ani hodnotitelů. Ze 14 škol, ve kterých se vyskytlo při maturitní zkoušce porušení právních předpisů, bylo 9 středních škol ze seznamu poskytnutého Centrem. Podle údajů Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání došlo v jarním zkušebním období roku 2015 ve srovnání s předchozím rokem ke zhoršení v úspěšnosti žáků v českém jazyce a literatuře ve společné části maturitní zkoušky (2014 – 93,2 %, 2015 – 88,4 %). Zhoršení se projevilo v gymnáziích, středních odborných školách i nástavbách. Minimální meziroč-ní rozdíly v úspěšnosti žáků (méně než 1 %) byly v cizích jazycích (2014 – 89,6 %, 2015 – 89,2 %), v matematice (2014 – 75,9 %, 2015 – 76,1 %) a v profilové části maturitní zkoušky (2014 – 93,1 %, 2015 – 92,4 %). Dlouhodobě mají žáci největší problém s vykonáním didak-tického testu z matematiky, zejména v nástavbách, kde se procento neúspěšných meziročně zvýšilo z 53 % na 60,1 %. Ve všech zkouškách společné části maturitní zkoušky dosahují žáci nástavbových oborů cca 2x horší výsledky než žáci ostatních odborných oborů vzdělání, v profilové části maturitní zkoušky jsou však dokonce o 0,7 % lepší. Pouze žáci gymnazi-álních oborů jsou v profilové části maturitní zkoušky méně úspěšní než ve společné části maturitní zkoušky. V jarním zkušebním období 2015 opět mírně narostl na 12,5 % počet žáků, kteří nejčastěji z důvodu neprospěchu nebo neuzavřeného hodnocení za 2. pololetí nebyli připuštěni k maturitní zkoušce. Ve školním roce 2014/2015 v maturitním vzdělávání přetrvávaly negativní jevy zjištěné ČŠI v minulém školním roce (nižší studijní předpoklady přijímaných žáků do maturitního studia, vzdělávací systém finančně zatěžují žáci, kteří mění obor vzdělání, případně z důvodu neprospěchu opakují ročník). Ve středním vzdělávání v minulých letech působili žáci, kteří po úspěšném absolvování všech ročníků střední školy třikrát neuspěli při maturitní zkoušce (nejčastěji ve společné části). Následně byli v souladu s právními předpisy přijati opět do maturitního ročníku a v roce 2014 a 2015 absolvovali další neúspěšné pokusy o vykonání maturitní zkoušky. Z uvedeného je patrné, že se nejedná o mimořádné selhání, ale o menší studijní předpoklady, které mohly být odhaleny již při při-jímání ke vzdělávání do maturitních oborů vzdělání. Ve vzdělávacím systému by mělo dojít k nastavení limitů pro opakování maturitní zkoušky, protože stávající stav umožňuje, aby někteří žáci byli již potřetí přijati do maturitního ročníku a v příštím roce zahájili třetí sérii pokusů o vykonání maturitní zkoušky.Ve školním roce 2014/2015 se poprvé uskutečnily závěrečné zkoušky podle jednotného zadání povinně ve všech středních školách, které vzdělávají žáky v oborech vzdělání s výuč-ním listem (kategorie H a E). K úspěšné realizaci písemných, praktických i ústních zkoušek podle jednotného zadání přispěla skutečnost, že se většina středních škol k jednotným závě-rečným zkouškám připojila dobrovolně již v předchozích letech. Ve školním roce 2013/2014 se jednalo o 89 % škol s obory vzdělání kategorie H a 85 % škol s obory vzdělání kategorie E. Příznivý dopad na kvalitu jednotných zadání má aktivní spoluúčast pedagogů, zaměstnava-telů a odborníků z praxe na jejich tvorbě.ČŠI v době od 20. května 2015 do 30. června 2015 provedla monitoring a kontrolu or-ganizace a průběhu závěrečných zkoušek podle jednotného zadání. Školní inspektoři se účastnili písemných, praktických i ústních zkoušek. Celkově probíhalo zjišťování a kont-