V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 92 3.2.11 Podpora výchovy ke zdraví zaměřená na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti žákůCíle výchovy ke zdraví mají střední školy rozpracovány ve školních vzdělávacích progra-mech. Kromě rozvoje znalostí, dovedností a postojů potřebných k ochraně zdraví a ke zdra-vému způsobu života je ve středním odborném vzdělávání významná bezpečnost a ochrana zdraví při práci v praktickém vyučování, které je po tělovýchovných aktivitách největším bezpečnostním rizikem při vzniku úrazů. Součástí všech školních vzdělávacích programů středního vzdělávání jsou aspekty fyzického, duševního a sociálního zdraví definované v klíčových a odborných kompetencích a v závazném obsahu vzdělávacích oblastí Člověk a zdraví (v gymnáziích) a Vzdělávání pro zdraví (ve středních odborných školách). Zásady zdravého životního stylu, charakteristika rizik jako důsledku nezdravých životních návyků žáků, formování rozvoje pozitivního sociálního chování, prevence rizikových jevů v chová-ní žáků, zvládání zátěžových situací, ochrana člověka za mimořádných událostí, zvyšování tělesné zdatnosti žáků, možnosti uplatnění nových technologií s menší ekologickou zátěží a výchova k zodpovědnému chování ve smyslu udržitelného rozvoje se prolínají do vzdělá-vacích obsahů všeobecně-vzdělávacích a odborných předmětů i praktického vyučování. Cíle výchovy ke zdraví byly uskutečňovány také v nepovinném a zájmovém vzdělávání (zejména pravidelné pohybové aktivity) a v rámci realizovaných projektů na krajské, lokální, školní nebo třídní úrovni. Při naplňování stanovených cílů v oblasti výchovy ke zdraví střední školy velmi často spolupracovaly se sociálními partnery – rodina, specializovaná odborná praco-viště, instituce, firmy, občanská sdružení. Výchovu ke zdravému životnímu stylu podporova-ly také kraje jako nejvýznamnější zřizovatelé formou dotačních programů. V oblasti stravování byla inspekční činnost ve středních školách ve školním roce 2014/2015 zaměřena nejen na vlastní kontrolu školního stravování, ale rovněž na hodnocení úrovně poskytovaných stravovacích služeb včetně jejich edukativních dopadů, protože úlohou škol-ního stravování je vhodným komplexním programem ovlivnit jak aktuální postoje žáků k výživě a stravování, tak i částečně usměrňovat jejich celoživotní výživové chování.V průběhu kontrolní činnosti bylo zjištěno, že ve středních školách se v průměru stravo-valo 65 % přihlášených žáků. Pravidla školního stravování byla nastavena vnitřními řády, jejichž obsah korespondoval se školským zákonem a byli s nimi seznámeni zákonní zástupci nezletilých žáků. Ve všech kontrolovaných subjektech rozsah poskytovaných služeb odpo-vídal vyhlášce o školním stravování, školní jídelny zpravidla nabízely 2 a více druhů jídel, v případě potřeby i dietní stravování. Všechny školní jídelny zajišťovaly formou přílohy k jí-delnímu lístku informace o alergenech. Strávníci byli ve většině případů správně rozděleni do věkových kategorií a tomu odpovídaly nastavené stravovací limity. Výše platby za 1 oběd byla v průměru 29 Kč (finanční limit 20–37 Kč).Většina školních jídelen se snažila plnit výživové normy a zajišťovat dostatečně pestrou stravu doplněnou čerstvou zeleninou a ovocem. Výživové normy však nebyly naplněny ze-jména u komodit mléko a mléčné výrobky, ryby, ovoce a luštěniny. Téměř polovina školních jídelen využívala při přípravě pokrmů regionální potraviny, čerstvé, zejména mořské ryby a využívala konvenience s vysokým stupněm zpracování pouze ve výjimečných případech. V průměru 3x měsíčně školní jídelny zařazovaly sladká bezmasá jídla a 3x slaná bezmasá jídla. Zaměstnanci školních jídelen v 55 % případů spolupracovali s pedagogickými zaměst-nanci a stravovací komisí zejména při přípravě jídelních lístků, účastnili se jednání s rodiči na třídních schůzkách, dnů otevřených dveří a informovali rodiče o školním stravování pro-střednictvím webových stránek.Přetrvává skutečnost, že v mnoha středních školách je v rozporu s realizovanými pre-ventivními aktivitami na podporu zdraví a zdravého životního stylu sortiment produktů v potravinových a nápojových automatech.