V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 80 Graf 14 Výskyt řešených případů rizikového chování v SV – podíl škol (v %)4,7 15,9 18,2 18,7 27,1 31,8 33,6 36,0 37,9 53,7 68,7 0 10 20 30 40 50 60 70 80 fyzická agrese vuci uciteli jiné agrese, násilí, ublížení na zdraví kyberšikana užívání návykových látek šikana krádeže verbální agrese vuci uciteli poškozování majetku, vandalismus kourení záškoláctví Od školního roku 2014/2015 zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví ověřovala ČŠI i při komplexní inspekční činnosti, proto došlo v porovnání s rokem 2013/2014 ke zvýšení počtu škol, ve kterých se tato problematika kontrolovala. Ve školním roce 2014/2015 zjišťo-vala ČŠI podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví ve 249 středních školách. Převážná větši-na kontrolovaných škol splňovala požadavky na bezpečnost. Dílčí nedostatky byly zjištěny pouze v malém podílu škol.Z provedených inspekčních zjištění ve středních školách dále vyplynulo, že v naprosté vět-šině středních škol (92,4 %) jsou účinné preventivní systémy zaměřené na omezení rizikové-ho chování žáků a že tyto systémy jsou školami pravidelně vyhodnocovány. Ze strany vedení škol jsou pro žáky ohrožené školní neúspěšností nejčastěji přijímána opatření v podobě spo-lupráce se školním poradenským pracovištěm (výchovný poradce, speciální pedagog, školní psycholog) a se školskými poradenskými zařízeními, důraz byl kladen na zvýšenou spolu-práci s rodiči, konzultace s vyučujícími, individuální práci v hodinách a podpůrná opatření ve výuce. Učitelé jednoznačně preferovali konzultace se žáky, individuální práci v hodinách a podpůrná opatření ve výuce (oznámení zkoušení, testu, povolení určitých pomůcek). Mezi nejčastější opatření realizovaná řediteli škol k řešení vysokého počtu absencí a neomluve-ných hodin patřilo jednoznačně jednání s rodiči, následovala spolupráce se školskými po-radenskými zařízeními a odbory sociálně-právní ochrany dětí, učitelé kromě zmíněných opatření používali poměrně často jednání na úrovni třídní učitel – žák.3.2 Průběh středního vzdělávání 3.2.1 Zajišťování rovných příležitostí ke vzdělávání Ve středním vzdělávání ČŠI zjistila rovný přístup při přijímání, v průběhu i při ukončová-ní vzdělávání v 97,1 % škol. Nedodržení zásady rovného přístupu ke vzdělávání bylo zjištěno v následujících oblastech: nerespektování individuálních potřeb žáků se speciálními vzdělá-vacími potřebami v průběhu nebo při ukončování vzdělávání, diskriminační prvky v kritéri-ích pro přijímání k vzdělávání, nerespektování pravidel pro vzdělávání cizinců a příslušníků národnostních menšin, neoprávněný požadavek na úplatu za vzdělávání.Celkově bylo v oblasti středního vzdělávání zjištěno porušení právních předpisů u 19,1 % navštívených škol. Nejčastěji se porušení týkala přijímání ke vzdělávání.