V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 75 Tabulka 44 Hodnocení materiálních a prostorových podmínek podle ředitelů a učitelů (v %)Ředitelé Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Rozhodně ne Ve škole je k dispozici dostatek vyhovujících vyučovacích pomůcek.26,7 61,9 10,3 1,1 Ve škole převládá spokojenost s pracovním zázemím pedagogických pracovníků (kabinety, sborovna).24,9 65,6 8,8 0,7 Ve škole převažuje celková spokojenost s materiálně-technickým vybavením školy.18,4 65,1 16,2 0,4 Učitelé Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Rozhodně ne Ve škole mám k dispozici vyhovující učební pomůcky.34,4 54,3 10,2 1,1 Jsem spokojen/a se svým pracovním zázemím (kabinety, sborovna).46,1 43,1 9,4 1,5 Jsem celkově spokojen/a s materiálně-technickým vybavením školy.29,5 54,3 14,2 2,1 Vzdělávání v hodnocených středních školách se uskutečňovalo v prostorách, které byly v naprosté většině (96,4 %) bezpečné. Bezpečnostně riziková místa byla zjištěna v 3,6 % středních škol. Nejčastěji se jednalo o učebny, laboratoře, společné prostory (1,6 %) a tě-locvičny (1,2 %). Ve všech středních školách byli žáci prokazatelně poučeni o pravidlech bezpečnosti a ochrany zdraví. Prevenci rizik s ohledem na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků se v souladu s právními předpisy věnuje 98,8 % škol. Všechny hodnocené střední školy měly vhodně vyřešenu problematiku přesunu žáků mezi jednotlivými místy poskyto-vaného vzdělávání, žádná slabá místa nebyla zjištěna ani v zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při aktivitách mimo školu. Jednoznačná pravidla pro konání akcí mimo školu mělo stanoveno 94,3 % středních škol.Po tragické události ve střední škole ve Žďáru nad Sázavou ČŠI na základě úkolu předsedy vlády České republiky zjišťovala v termínu od 20. října 2014 do 13. listopadu 2014 stav bez-pečnosti ve školách a školských zařízeních. Tematická inspekční činnost ve středních školách byla zaměřena na bezpečnost žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech. Dále školní inspektoři zjišťovali, jaké podmínky mají školy pro zajištění bezpečnosti. Větši-na středních škol pro zajištění bezpečnosti žáků kombinovala technická opatření (zamčené dveře, kamerové systémy, elektronické karty nebo čipy) s personálními (pedagogický a ne-pedagogický dohled při vstupu do školy i v průběhu dne, recepční nebo vrátný na vstupu).3.1.3 Finanční podmínky ve středním vzdělávání Činnost středních škol všech zřizovatelů je zajišťována především finančními prostředky poskytnutými ze státního rozpočtu na neinvestiční výdaje na přímé náklady na vzdělávání (18,2 % z veřejných zdrojů na školství). Pro zlepšení podmínek vzdělávání školy využívají další zdroje financování, velmi často usilují o přiznání grantů a zapojují se do projektů na lokální, regionální i celostátní úrov-ni. Zejména střední odborné školy získávají prostředky také z vlastní hospodářské činnos-ti. Pravidelně jsou školami využívány také rozvojové programy MŠMT. Ve školním roce 2014/2015 byly na podporu středního vzdělávání vyhlášeny rozvojové programy „Financo-vání asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením“, „Kompenzační učební pomůcky pro žáky se zdravotním postižením a pro děti, žáky a studenty se sociál-ním znevýhodněním“, „Rozvojový program na podporu organizace a ukončování středního vzdělávání maturitní zkouškou na vybraných školách v podzimním zkušebním období roku 2014“, „Rozvojový program na podporu odborného vzdělávání v roce 2014 a 2015“, „Podpo-ra přípravy sportovních talentů na školách s oborem gymnázium a gymnázium se sportovní přípravou“, „Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích v roce 2014 – Excelence středních škol 2014 a 2015“, „Zvýšení platů pracovníků regionálního školství“, „Rok 2015 –