V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 69 3 Střední vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích Podle mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED poskytují střední školy v České republice vzdělávání na úrovni ISCED 2 (nižší sekundární vzdělávání – nižší stupeň víceletých gymnázií, obory praktické školy), ISCED 3 (vyšší sekundární vzdělávání – obory gymnázií, obory středního vzdělání, obory středního vzdělání ukončené maturitní zkouš-kou, obory středního vzdělání s výučním listem, obory konzervatoří) a ISCED 4 (postsekun-dární neterciární vzdělávání – nástavbové studium, zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem nebo maturitní zkouškou, pomaturitní studium na školách s prá-vem státní jazykové zkoušky). Úspěšní absolventi vyššího sekundárního a postsekundárního vzdělávání dosahují středního vzdělání, středního vzdělání s výučním listem nebo středního vzdělání s maturitní zkouškou.Realizace kurikulární reformy přinesla v uplynulých letech středním školám povinnost zpracovat pro všechny vyučované obory vzdělání školní vzdělávací programy na zákla-dě rámcových vzdělávacích programů. ČŠI opakovaně školám poskytovala zpětnou vazbu o souladu jejich školních vzdělávacích programů s příslušnými rámcovými vzdělávacími programy. Přetrvávající potíže škol s dodržením závazné struktury a obsahu školních vzdě-lávacích programů dokládá skutečnost, že ve školním roce 2014/2015 ČŠI zjistila v 18 % navštívených středních škol nesoulad jejich školních vzdělávacích programů s rámcovými vzdělávacími programy nebo školským zákonem. Zjištěné nedostatky byly odstraněny větši-nou v průběhu inspekce, případně ve stanovené lhůtě. Školy postupně inovovaly vzdělávací programy podle zkušeností s jejich realizací. Vznik nových verzí programů způsobuje problémy s jejich správou (různé ročníky stejného oboru vzdělání se učí podle rozdílných školních vzdělávacích programů).Z uvedených důvodů ČŠI v rámci druhé klíčové aktivity projektu Národní systém in-spekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice (NIQES) vyvinula interaktivní prostředí pro tvorbu, modifikaci a hodnocení školních vzdělávacích programů (InspIS ŠVP). Účastníci seminářů organizovaných ČŠI pro uživatele InspIS ŠVP (proškoleno bylo celkem cca 14 000 pedagogů SV, ZV a PV), které od 20. 4. 2015 probíhaly v mobilních vzdělávacích centrech v krajských a některých okresních městech, většinou pozitivně hodnotili vznik prv-ního oficiálního programu podporujícího práci s kurikulem. Systém školám slouží při tvor-bě a administraci školních vzdělávacích programů. Jde o aplikaci, jejímž prostřednictvím lze komfortně a efektivně vytvořit a následně spravovat školní vzdělávací program. Systém uživatele při tvorbě školního vzdělávacího programu systematicky vede, zajišťuje formální náležitosti dokumentu, pomocí předdefinovaných kontrolních vazeb napomáhá zajistit sou-lad školního vzdělávacího programu s povinnými položkami a dalšími předepsanými para-metry dle příslušného rámcového vzdělávacího programu, upozorní školu na revize a změ-ny v příslušném rámcovém vzdělávacím programu. Systém také vygeneruje hotový školní vzdělávací program ve standardní grafické podobě, případně do dokumentu zakomponuje také prvky vizuální identity školy. V systému mohou na tvorbě a správě školního vzdělá-vacího programu efektivně spolupracovat všichni určení pracovníci dané školy. Počáteční práce při vkládání školních vzdělávacích programů do systému se školám násobně vrátí při následných činnostech vykonávaných již přímo v systému.Česká republika se zapojila do evropské sítě EQAVET (European Quality Assurance in Vocational Education and Training), v České republice je národním referenčním bodem sítě hodnocení kvality odborného vzdělávání ČŠI. EQAVET má jako Evropský referenční rámec pro zajišťování kvality za cíl přispívat ke stálému zlepšování systémů odborného vzdě-lávání na základě společných kritérií kvality. Příkladem systémového opatření pro zlepšová-ní kvality odborného vzdělávání v České republice je plošné zavedení závěrečných zkoušek podle jednotného zadání v oborech vzdělání s výučním listem kategorie H i E. Na podporu evaluace a zvyšování kvality odborného vzdělávání ČŠI implementovala některé indikátory