V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 68 • V oblasti materiálního zajištění výuky je patrný posun od zaměřování se na vybavování prostředky ICT také k dalším učebním pomůckám. Kvalita výuky se zvyšuje účelným využíváním moderních učebních pomůcek a také zvyšováním kompetencí pedagogů v jejich využívání.• Na vysoké úrovni se udržuje snaha vedení základních škol o získávání dalších finanč-ních prostředků, vysoká je rovněž míra zapojení do projektů k podpoře vzdělávání žáků.Negativní zjištění • Z hodnocení personálních podmínek vyplývá nedostatečné zajištění některých speci-alizovaných pozic ve školách (nízká míra udržitelnosti asistentů pedagoga a chybějící prostředky pro zaměstnávání školních psychologů).• Nedostatečné využívání vhodných výukových strategií respektujících potřeby žáků ve vztahu k dosahování cílů vzdělávání, zejména metod, které staví na kooperaci žáků, multisenzoriálním přístupu a vlastní aktivitě žáků ve výuce, kooperativním učení a metodách aktivního učení.• Pro průběžné hodnocení individuálních výsledků žáků a jejich pokroku v průběhu vzdělávání se nedostatečně využívají další formy hodnocení (metoda test – retest, do-tazovací techniky v průběhu výuky, hodnocení míry dosahování stanoveného cíle pro-střednictvím testů, portfolií, prezentací, projektů apod.).• Málo se daří rozvíjet gramotnosti napříč výukou ve všech vzdělávacích oblastech, nej-méně byl zaznamenán rozvoj finanční gramotnosti. Doporučení pro základní vzdělávání • Vytvořit systém finančního zajištění základních škol, který zabezpečí jejich personální stabilitu a standard. Bude garantovat každé škole zajištění služeb nezbytných pro rozvoj kvality výchovně vzdělávacího procesu – výchovný poradce, školní metodik prevence, kariérový poradce, speciální pedagog, školní psycholog atd.• Systematicky podporovat komplexní formy vzdělávání pedagogů zaměřené na rozvoj oborových a předmětových didaktik, účelné využívání moderních učebních pomůcek a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.• Realizovat systematickou podporu ředitelům škol zaměřenou na řídící kompetence a také na osobnostní rozvoj. Využít výstupy projektu Kompetence III – „vzdělávací leader“.• Formu DVPP směřovat ke vzdělávacím aktivitám realizovaným přímo ve školách. Vy-užívat více jeho komplexnější podoby, jako např. „blended learning“.• Rozvíjet dovednosti zaměřené na komunikaci s rodiči a komunikaci v krizových situ-acích. • Podporovat profesní přesvědčení učitelů, zaměřit se na zvládání vlastních obav a stere-otypů, i těch spojených s předsudky.• Využívat elektronické platformy InspIS ŠVP pro tvorbu a úpravy školních vzdělávacích programů, InspIS SET pro formativní a sumativní hodnocení žáků a pro vlastní hod-nocení školy, a InspIS PORTÁL pro komunikaci s veřejností.