V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 67 v chemii. Ve společenskovědním přehledu byla úspěšnost žáků 57,9 %. Nejlepších výsledků dosáhli žáci v průměru z celého testu i ve většině jeho částí v dějepisu, zatímco nejslabších výsledků v průměru dosáhli ze zeměpisu.Tabulka 39 Průměrná úspěšnost žáků v %Přírodovědný přehled Společenskovědní přehled Celý test 51,2 57,9 Společná část 57,3 59,7 Rozdílná část – základní úroveň43,4 51,4 Rozdílná část – vyšší úroveň49,0 71,9 Hodnocení výsledků v jednotlivých předmětech a následné rozbory úloh a chyb odhalily v mnoha případech hluboké neznalosti nebo neporozumění daným tématům.Výsledky v obou testech ukázaly výrazné regionální rozdíly v průměrné úrovni znalostí a dovedností žáků, které mají zřejmě souvislost se sociálním složením žáků škol v daných krajích. Oba testy byly doplněny rozsáhlým dotazníkovým šetřením, které bylo zaměřeno na hod-nocení předmětů a výuky ze strany žáků. Z vyhodnocení vyplynuly odlišnosti ve způsobu výuky jednotlivých předmětů a v hodnocení učitelů a žáků. Pomocí výsledků z testování byl proveden přepočet žáky uváděné klasifikace, který dobře ilustroval velmi mírnou klasifi-kaci na základních školách ve společenskovědních předmětech a „realističtější“ klasifikaci na gymnáziích v přírodovědných předmětech. Jedním z problémů, které dotazník i výsledky testů naznačily, je, že předměty fyzika a chemie jsou málo oblíbené, neboť obliba je spojena s porozuměním.2.4 Závěry Pozitivní zjištění • Segment základního vzdělávání se vyznačuje stálostí vzdělávací nabídky škol, dobrou dostupností škol pro žáky, z důvodu příznivého demografického vývoje narůstá počet nových kapacit základních škol, a to na obou stupních. • Stále se zvyšuje počet žáků se SVP zařazených do běžného proudu vzdělávání. Tento trend umožnila novelizace příslušných vyhlášek, která podpořila formu individuál-ní integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby se mohli standard-ně vzdělávat zejména v běžných školách. Zjednodušila možnost působení asistenta pedagoga ve třídě i zlepšila komunikaci pedagogů školy s odborníky ze školských poradenských zařízení, zejména prostřednictvím jasně vymezených pravidel spolu-práce.• Školám se více daří v oblasti zajištění bezproblémové adaptace dětí po příchodu do 1. ročníku, základní školy tyto strategie začleňují mezi své priority. V této ob-lasti úspěšně spolupracují základní školy zejména s mateřskými školami, s rodiči a s pedagogicko-psychologickými poradnami. • Zvyšuje se míra aktivní spolupráce učitelů ve škole i mezi školami, postupně také narůs-tá využívání vzájemných hospitací mezi učiteli, využívá je přibližně pětina pedagogů. • Školám se daří rozvíjet spolupráci s dalšími partnery školy, zejména rodiči, a směřovat ji na konkrétní oblasti vzdělávání.