V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 63 Ve školním roce 2014/2015 bylo hospitováno 41 hodin v přípravných třídách a třídách přípravného stupně. Kvalifikovanost učitelů v těchto hodinách byla 85,4 %, v 43,9 % hodi-nách byl při výuce v přípravné třídě využit asistent pedagoga. Při vzdělávání převažovala frontální výuka (v 65,9 % hodin) a samostatná práce dětí (v 51,2 % hospitovaných hodin), individualizovaná výuka byla uplatněna v 22 % hodin. Z vyučovacích metod převažovalo vysvětlování (68,3 % hodin), a dovednostně praktické metody (65,9 %). Ve více než polovině hodin byly využity aktivizující metody. Metody a formy výuky byly zpravidla voleny účelně a vzdělávací cíl byl splněn ve většině hodin. V přibližně třech čtvrtinách sledovaných hodin bylo k dětem přistupováno diferencovaně a v necelé třetině sledovaných hodin byly úkoly dětem zadávány a vyhodnocovány individuálně (odlišně). Z vyrovnávacích a podpůrných opatření byla nejčastěji dětem poskytována individuální podpora v rámci výuky (v 94,6 % hodin). Využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání bylo zazname-náno ve třetině hodin a individuální vzdělávací plány v 16,2 % sledovaných hodin. Velmi pozitivně byla hodnocena účinnost motivace dětí přípravných tříd, kdy děti byly aktivní a projevovaly zájem o vzdělávání v 97,6 % hospitovaných hodin, účelné využití mo-tivační funkce hodnocení dětí bylo zaznamenáno v 90,2 % hodin a propojení teorie s mož-nostmi praktického využití v 95,1 % hodin. V téměř všech sledovaných hodinách panovala ve třídě příjemná atmosféra, děti dostávaly prostor pro vyjádření vlastního názoru a pří-padnou diskusi a ptaly se učitele, když něčemu nerozuměly. V 82,9 % hodin převažovalo formativní hodnocení dětí, samy děti se hodnotily přibližně ve třetině hodin.Sledované hodiny nejčastěji rozvíjely samostatnost dětí (v 75,6 % hodin) a schopnost spo-lupráce (v 48,8 % hodin). Nejčastěji rozvíjenou gramotností byla v souladu s cílem příprav-ných tříd sociální gramotnost, a to v 70,7 % sledovaných hodin. Rozvoj dalších gramotností již nebyl tak četný – rozvíjení gramotnosti matematické i přírodovědné bylo shodně zazna-menáno v 26,8 % hodin. Rozvoj čtenářské gramotnosti byl sledován ve 12,2 % hodin. 2.2.11 Podpora výchovy ke zdraví zaměřená na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti žákůPři inspekční činnosti byla sledována podpora výchovy ke zdraví zaměřená na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti žáků. Údaje k této oblasti byly zjišťovány při hospitacích v hodinách tělesné výchovy a v dalších předmětech oblasti Člověk a zdraví a dále prostřednictvím informačního InspIS PORTÁLu. Podmínky škol z hlediska materiálního vybavení byly dobré, i když stále ne ideální; 83,1 % uvádí vlastní tělocvičnu nebo sportovní halu a 77,3 % venkovní hřiště. Atletický sportovní areál, posilov-nu, bazén či ledovou plochu však měl k dispozici jen menší počet škol. V hospitovaných hodinách odpovídalo prostorové uspořádání a materiální vybavení vzdělávacímu cíli a činnostem v 97,8 % hodin a využití učebních pomůcek bylo označeno jako účelné v 99,4 % hodin. Z posuzovaných forem a metod výuky převažovaly jednoznačně dovednostně praktické metody a činnosti, a to v 92,3 % hodin. V rámci výuky byla žákům také často poskytována individuální podpora, účinná motivace vzbuzující aktivitu a zájem žáků o výuku, ve výuce byla propojena teorie s možnostmi praktického využití. Průměrný počet zapsaných žáků ve třídě při výuce tělesné výchovy činil 18,1 žáka.Školy organizovaly další aktivity související s podporou výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Specifickými formami výuky tělesné výchovy jsou sportovní kurzy – pla-vecký výcvik byl organizován v 90,9 % škol, lyžařský v 71,4 %, z dalších méně častých aktivit se jednalo o kurzy turistické, vodácké, bruslení nebo cyklistiky. V oblasti Člověk a zdraví pořádaly školy zotavovací pobyty, kterých se zúčastnilo dle úda-jů poskytnutých MŠMT celkem 172 413 žáků. Průměr kalendářních dnů pobytu na jednoho žáka činil 6,1 dne. Plaveckých kurzů se ve školním roce 2014/2015 zúčastnilo 200 405 žáků, zatímco lyžařských kurzů, které jsou pro rodiče finančně náročnější, jen 60 279 žáků.