V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 62 K zápisu ve školním roce 2014/2015 se dostavilo 148 296 dětí, z toho o odklad povinné školní docházky požádalo 11,2 % zákonných zástupců. Ve srovnání s předchozím školním rokem se žádosti o odklad školní docházky snížily přibližně o jedno procento.Nejčastější formou, kterou zápis probíhal, bylo plnění zadaných úkolů, hlavně aktivit za-měřených na zhodnocení získaných dovedností dětí v 94,4 % škol, pomocí řízeného rozho-voru v 72,6 %, hrou v 58,1 %. Čas průběhu zápisu odhadovalo 63,7 % ředitelů hospitovaných škol nejčastěji na 11–20 minut, 24,5 % ředitelů na 21–30 minut. Školy rovněž před nástupem do školy nabízely dětem a jejich zákonným zástupcům různé aktivity. Jejich přehled uvádí následující tabulka.Tabulka 36 Aktivity nabízené dětem a jejich zákonným zástupcům před nástupem do ZŠ – podíl škol (v %)Nabízené aktivity Podíl Společné návštěvy školy dětí z MŠ92,9 Aktivity pro rodiče dětí v předškolním věku (den otevřených dveří, schůzky, besedy)78,7 Společné aktivity pro žáky ZŠ a děti v předškolním věku (např. kroužky, výlety, kulturní a sportovní akce)71,0 Edukativně stimulační skupiny pro předškoláky 20,9 Jiný vlastní program pro děti v předškolním věku 21,9 Inspektované školy organizují péči specialistů o své žáky v prvním ročníku základní školy různými způsoby. Odbornou logopedickou péči školy nejčastěji zajišťovaly prostřednictvím doporučení diagnostiky a odborné péče mimo ZŠ, a to v 73,4 % škol. Vlastního logopeda či logopedického asistenta má pouze třetina škol, služby externího pracovníka docházejícího do základní školy využívá 13,8 % škol. Odborná psychologická péče byla nejčastěji zajišťová-na odbornou péčí mimo základní školu v 82,1 %. Služeb externího psychologa docházejícího do ZŠ využívalo 18,4 % škol, interní školní psycholog byl k dispozici v 13,1 % škol.2.2.10 Vzdělávání dětí v přípravných třídách a přípravných stupních základních škol speciálních Hlavním cílem přípravných tříd základní školy bylo vyrovnat nedostatečný vývoj dítěte, přednostně dětí s odloženou povinnou školní docházkou. Přípravné třídy plnily tyto úkoly i v lokalitách, kde není dostatečná nabídka předškolního vzdělávání. Větší počet přípravných tříd je také v lokalitách s předpokladem vyššího počtu dětí se sociálním znevýhodněním. Následující tabulky zobrazují vývoj v celé ČR.Tabulka 37 Školy, třídy a děti v přípravné tříděPřípravná třída/přípravný stupeň (výkaz MŠMT)2012/13 2013/14 2014/15 Počet škol s přípravnou třídou 238 235 246 Počet přípravných tříd 282 277 300 Počet dětí v přípravných třídách 3 480 3 520 3 819 Tabulka 38 Školy, třídy a děti v přípravném stupni ZŠ speciální Přípravná třída/přípravný stupeň (výkaz MŠMT)2012/13 2013/14 2014/15 Počet škol s přípravným stupněm 53 51 55 Počet tříd přípravného stupně41 41 44 Počet dětí ve třídách přípravného stupně284 264 268