V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 48 Tabulka 24 Subjektivně vnímaná vlastní zdatnost učitelů – podíl učitelů v % (součet odpovědí „do značné míry“ a do „velké míry“)Výrok ČR Průměr TALIS Umíte dodat žákům důvěru v to, že mohou ve škole dosahovat dobrých výsledků?50,5 85,8 Umíte pomoci žákům v tom, aby si cenili učení?39,0 80,7 Umíte motivovat žáky, kteří jeví malý zájem o učení?30,0 70,0 Tabulka 25 Vybrané potřeby učitelů v oblasti profesního vzdělávání10 – podíl učitelů, kteří mají v dané oblasti velkou potřebu vzdělávání v %Potřeba ČR Průměr TALIS Výuka žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8,0 22,3 Přístupy k individualizovanému učení 5,6 12,5 Výuka v multikulturním či vícejazyčném prostředí 5,1 12,7 ČŠI při inspekční činnosti zjistila porušení právních předpisů v oblasti rovného přístupu podle § 2 odst. 1 písm. a) nebo b) školského zákona ve 12 školách. V oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných bylo zjištěno porušení právních předpisů v 27 školách (3,8 % škol). Nejčastěji to byly problémy s povolováním, obsahem nebo realizací individuálního vzdělávacího plánu (v 18 školách), případně v oblasti zajištění podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Při zajištění podmí-nek pro vzdělávání nadaných žáků nebyla porušení právních předpisů zjištěna. Při kontrole v oblasti převedení do vzdělávacího programu základní školy speciální, vzdělávání podle přílohy RVP ZV pro žáky s LMP nebo zařazení do speciální třídy či školy bylo zaznamenáno porušení právních předpisů ve 23 školách. Nejčastěji – v 11 školách – se žák nevzdělával podle odpovídajícího vzdělávacího programu (podle vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením se vzdělával žák bez zdravotního postižení), v 10 školách chybělo písemné doporučení školského poradenského zařízení, v 6 školách chyběl informovaný sou-hlas zákonného zástupce o rozdílech a změnách ve vzdělávacích programech.V základních školách se vzdělávalo 16 477 cizinců, z nichž 13 474 mělo na území ČR tr-valý pobyt. V inspektovaných školách, které vzdělávaly žáky cizince, nebylo zjištěno žádné porušení právních předpisů.MŠMT vyhlásilo v letošním roce několik operačních programů na podporu vzdělávání žáků ze sociálně vyloučených lokalit, např. na podporu vzdělávání těchto žáků prostřednic-tvím asistenta pedagoga, na systematické doučování, jehož cílem je zlepšení školních vý-sledků a předcházení předčasnému ukončení školní docházky, nebo na užší spolupráci školy s rodiči těchto žáků s cílem změny postojů rodičů ke vzdělávání, jejich aktivnějšího zapojení do mimoškolní přípravy dětí a vytvoření odpovídajícího rodinného zázemí pro přípravu dětí do školy.Česká školní inspekce provedla ve školním roce 2014/2015 tematicky orientovanou in-spekční činnost zaměřenou na vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. In-spekční činnost, která se uskutečnila ve spolupráci s obecně prospěšnou společností META, jež se problematice příležitostí mladých migrantů a otázkám života cizinců na území České republiky dlouhodobě věnuje, obsahovala 2 části – inspekční elektronické zjišťování (INEZ) a inspekci na místě ve vybraném vzorku škol. Z výsledků inspekční činnosti vyplývá, že sys-tematicky nastavený postup jazykové podpory má pouze zhruba polovina základních škol, přičemž převažuje forma individuální podpory ze strany pedagogů při vzdělávání (např. při-způsobení metod a nabídky vzdělávání přítomnosti žáka s odlišným mateřským jazykem 10 Mezinárodní zpráva TALIS 2013.