V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 34 Tabulka 15 Základní školy Sledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)Stav ve školním roce 2012/13 2013/14 2014/15 Počet základních škol celkem 4 095 4 095 4 106 Z toho počet škol pro žáky se SVP 409 397 393 Podíl soukromých škol (v %)2,2 2,6 3,0 Podíl církevních škol (v %)1,0 1,0 1,0 Podíl ZŠ spojených s MŠ47,7 48,4 48,8 Podíl malých škol (ZŠ do 150 žáků)53,7 52,9 52,3 Dlouhodobými projevy v tomto segmentu vzdělávání jsou na úrovni škol zřizovaných obce-mi spojování škol realizujících předškolní a základní vzdělávání do jednoho právního subjektu a s tím spojená snaha o udržení malých základních škol v obci. Vzhledem k rostoucímu počtu žáků v základním vzdělávání (viz níže) dochází k mírnému poklesu podílu malých základních škol, ve srovnání s loňským školním rokem se jejich podíl snížil o 0,6 % oproti velkým základním školám.Tabulka 16 Počet žáků v základních školách Sledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)Stav ve školním roce 2012/13 2013/14 2014/15 Počet žáků v ZŠ celkem 807 950 827 654 854 137 Počet žáků na 1. stupni ZŠ488 106 505 983 529 604 Počet žáků na 2. stupni ZŠ319 844 321 671 324 533 Počet žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním 72 110 73 629 75 848 Počet žáků cizinců14 551 15 109 16 477 S nárůstem počtu žáků v základních školách došlo současně také ke zvýšení počtu tříd, prů-měrný počet žáků na jednu třídu se oproti předchozímu školnímu roku prakticky nezměnil (19,7 oproti 19,6 ve školním roce 2013/2014), tento stav je stejný jak na 1., tak i na 2. stupni ZŠ. Počet žáků na obou stupních překročil stavy z předchozích tří školních roků. Byl zazname-nán také nárůst počtu žáků plnících školní docházku v zahraničí nebo v zahraniční škole v ČR nebo formou individuálního vzdělávání na 1. stupni ZŠ. Podíl žáků mimořádně na-daných zůstává dlouhodobě neměnný (0,1 %), postupně narůstá podíl žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podíl žáků diagnostikovaných s lehkým mentálním postižením činil 1,6 %, z toho 10,2 % žáků je individuálně integrováno. Ze všech žáků se zdravotním postižením v základním vzdělávání představují žáci s LMP 18,3 %.Podíl žáků cizinců se meziročně mírně zvýšil na 1,9 % z celkového počtu žáků v základ-ním vzdělávání. Žáci cizinci a žáci, jejichž mateřský jazyk je odlišný od jazyka výuky, tvoří dohromady skupinu žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Podle výpovědí ředitelů v inspekčním elektronickém zjišťování z února 2015 tvoří žáci s odlišným mateřským jazy-kem 2,5 % z celkového počtu žáků (z toho je 74,5 % žáků cizinců a 25,5 % žáků z ČR, pro které je čeština druhým jazykem, nikoliv jazykem mateřským).Mírný nárůst se týká rovněž počtu přípravných tříd a tříd přípravného stupně a rovněž počtu žáků v nich vzdělávaných. Mírný pokles naopak zaznamenal počet základních škol při zdravotnických zařízeních.V rámci hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a kontroly uskutečnila ČŠI ve školním roce 2014/2015 celkem 787 vstupů do 773 základních škol. Z celkového počtu