V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 31 Negativní zjištění:• Vysoký průměrný počet dětí ve třídách omezuje možnosti věnovat odpovídající pozor-nost vzdělávání každého dítěte.• Pedagogům činila potíže důsledná individualizace vzdělávání (hodnocení dětí k využí-vání individualizované vzdělávací nabídky).• Děti byly málo vedeny k sebehodnocení, kooperaci, společnému plnění úkolů.• Přetrvávala stagnace ve využívání kooperativního učení, záměrné práce s textem, ná-zorně demonstračních metod a experimentování.• MŠ pravidelně nezařazovaly do vzdělávací nabídky cílený rozvoj pohybových doved-ností dětí včetně zdravotního cvičení.• Nebyla účinně využívána hospitační činnost a pedagogické rady ke zlepšování kvality pedagogického procesu.• Nebyl stanoven obsah vzdělávání, materiální vybavení a organizace vzdělávání neod-povídaly věkovým zvláštnostem a vysoké počty ve třídách neumožňovaly individuali-zaci vzdělávání.Doporučení pro předškolní vzdělávání:• Prohlubovat odborné znalosti a dovednosti pedagogů v problematice osobnostně ori-entované výchovy a vzdělávání, včetně inkluzivního vzdělávání, a využívat je v kaž-dodenní praxi MŠ (tzn. důsledně zohledňovat podmínku individualizace vzdělávání v MŠ a umožňovat rozvoj a vzdělávání každému jednotlivému dítěti v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb).• Věnovat včasnou a cílenou pozornost oblastem, které jsou nejčastějšími příčinami od-kladů školní docházky – tzn. logopedické prevenci, rozvoji sociálních kompetencí, roz-voji motoriky a grafomotoriky, podpoře soustředění atd.• Problematiku předškolního institucionálního vzdělávání a rané péče o děti od 0 do 6 let pojímat komplexně, v rámci meziresortní spolupráce (MPSV, Ministerstvo zdravotnic-tví).• Nastavit pravidla pro vzdělávání dětí od 2 let v MŠ (podmínky, obsah, organizace, vý-stupy vzdělávání).• Pokračovat v započaté diskusi týkající se vzdělávání předškolních pedagogů jako klíčo-vého faktoru ovlivňujícího kvalitu vzdělávání a péče v MŠ.• Využívat elektronické platformy InspIS ŠVP pro tvorbu a úpravy školních vzdělávacích programů a InspIS PORTÁL pro komunikaci s veřejností.