V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 30 1.3 Výsledky předškolního vzdělávání 1.3.1 Celkové výsledky vzdělávání dětí Školy připravují děti na přechod na vyšší stupeň vzdělávání cíleně. V důsledku toho za-řazuje do svého programu 87,6 % škol pravidelné aktivity pro přípravu na školní docház-ku. Většina učitelů se plánovitě věnuje nácviku správného držení psacího náčiní, prevenci grafomotorických obtíží, podpoře samostatnosti a rozvoji komunikačních dovedností dětí. Současně s těmito aktivitami záměrně posilují schopnost dětí adaptovat se na nové pro-středí a přizpůsobit se nárokům, které na ně bude základní škola klást. Posouzení školní zralosti u 5–6letých dětí zjišťuje prostřednictvím pedagogicko-psychologické poradny téměř 80 % MŠ, zákonní zástupci jsou tak včas informováni o mentální úrovni svého dítěte, popř. o možnosti odložení povinné školní docházky. Nejčastěji (v 76,7 %) škola sleduje pokroky dětí prostřednictvím individuálního hodno-cení učitelem a hodnocením portfolia (v 66,6 %). Se zjištěnými individuálními výsledky dětí následně 82 % škol cíleně pracuje a přijímá účinná opatření ke zlepšení výsledků dětí. Díl-čím nedostatkem je skutečnost, že hodnocení dětí nedokážou všichni pedagogové patřičně zdůvodnit a jen v minimální míře využívají sebehodnocení dětí. Školy ve školním roce 2014/2015 přijímaly častěji děti mladší 3 let, pokud tomu nebránila kapacita školy, a to i přesto, že nebyly legislativně ukotveny podmínky (materiální, hygienic-ké a personální) pro jejich vzdělávání. Školám s vyšším počtem dětí této skupiny vznikaly problémy zejména s jejich sebeobsluhou v průběhu dne bez pomocného personálu a (vzhle-dem k různým individuálním potřebám a možnostem jednotlivých dětí) se zajištěním klid-ného průběhu vzdělávání.1.4 Závěry Hlavní zjištění z hodnocení podmínek, průběhu a výsledků v předškolním vzdělávání.Pozitivní zjištění:• Bezplatné předškolní vzdělávání jeden rok před nástupem do základního vzdělávání bylo mateřskými školami plně zabezpečeno.• Došlo k mírnému poklesu dlouhodobého vysokého počtu odkladů školní docházky.• Prostorové a materiální podmínky byly velmi dobré a jejich úroveň se dále zlepšovala.• Poklesl počet odmítnutých žádostí o přijetí dítěte do MŠ, většinou se jednalo o děti 3leté a mladší.• Byl podporován zdravý životní styl ve formě zdravé a vyvážené stravy v mateřských školách.• Příznivé psychosociální klima ve třídách významně pozitivně podporovalo průběh vzdělávacího procesu. • Přirozeně byly začleňovány děti se SVP do hlavního vzdělávacího proudu, efektivně byly využívány vyrovnávací a podpůrná opatření při vzdělávání dětí se SVP. • Podpora rozvoje sociální gramotnosti dětí a její výsledky byly na velmi dobré úrovni.• Školy efektivně využívaly metody situačního a prožitkového učení.• Byly cíleně zařazovány aktivity pro přípravu dětí na vyšší stupeň vzdělávání.