V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 27 K podpůrným aktivitám patří zvláště návštěvy dětí v základní škole (88,9 %) a různé spo-lečné aktivity pro žáky ZŠ a děti předškolního věku (např. výlety, divadla, sportovní akce apod., 69,7 %). Během nich se děti seznamují s prostředím i budoucími spolužáky a získávají důvěru ke škole.Logopedickou péči považuje většina navštívených škol za důležitou součást předškolního vzdělávání. Efektivní je, když má škola odborníka přímo ve svém sboru. Takových škol ale není mnoho (35,8 %). Častější je situace, kdy škola rodičům doporučuje vyšetření a péči odborníka mimo mateřskou školu (77,3 %) nebo zajišťuje péči tak, že odborník do školy pravidelně dochází (24,2 %). Pozitivním zjištěním je, že stále mírně klesá podíl dětí, které mají odloženou povinnou školní docházku. Loni činil tento podíl 20 %, letos již jen 19,2 %. Struktura příčin odkladu se nemění, a ukazuje tak na to, že odklady jsou ve většině případů oprávněné. Největší podíl tvoří celková nezralost (35,7 %) a logopedické vady (28,0 %), dalšími příčinami jsou sociální nezralost (16,1 %), poruchy soustředění (13,5 %) a nevyzrálá grafomotorika (12,0 %).Graf 5 Hlavní příčiny odkladu povinné školní docházky (v %)0,9 1,0 1,8 2,2 4,3 4,9 9,0 12,0 13,5 16,1 28,0 35,7 0 5 10 15 20 25 30 35 40 škola prícinu nezná jiné ADHD somatické problémy pracovní návyky zdravotní postižení/znevýhodnení celkový opoždený vývoj reci grafomotorika psychika -adaptace, soustredení sociální nezralost logopedické vady a poruchy reci celková nezralost ČŠI také sleduje, kdo dává impuls k odložení povinné školní docházky. Nejčastěji je to mateřská škola (64,4 % ze všech zjištěných odkladů), na druhém místě pedagogicko- -psychologická poradna (50,6 %), na třetím místě dětský lékař. Toto členění však nezohled-ňuje skutečnost, že v mnoha případech se pro odklad rozhodují sami rodiče, aniž by dříve dostali impuls od odborníků.1.2.9 Podpora výchovy ke zdraví zaměřená na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí Mateřské školy často prezentují ve svých ŠVP zaměření na podporu zdravého životního stylu. Důraz kladou na optimální psychosociální podmínky, správnou životosprávu a vyvá-ženou organizaci činností. Uvedené oblasti se většině škol daří úspěšně naplňovat. Na zákla-dě hospitačních zjištění byla ve většině tříd (97,6 %) hodnocena přátelská atmosféra, která příznivě ovlivňovala psychickou pohodu dětí i pedagogů. V 93,5 % školy fungovaly podle