V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 26 V 78,7 % sledovaných hospitací byla účinně podpořena kultivace estetického vnímání, cítění a prožívání. Děti byly průběžně vedeny k poznávání sebe sama a rozvoji pozitivních citů ve vztahu k sobě, byly stimulovány k dovednostem záměrně řídit své chování a podílet se na vytváření a dodržování pravidel vzájemného soužití.Loňský trend, zařazování aktivit podporujících získávání elementárních schopností v ob-lasti matematické gramotnosti související s činnostmi zaměřenými na seznamování dětí s elementárními číselnými pojmy i matematickou symbolikou, byl zaznamenán i v letošním školním roce. Téměř v polovině hodnocených hospitací (49,2 %) byly uvedené dovednosti propojeny i s jejich praktickou aplikací do každodenního života dětí.V letošním školním roce ČŠI pokračovala ve sledování nově definovaných gramotností, a to finanční a ICT. S politováním je nutno konstatovat, že těmto oblastem se MŠ věnují pouze okrajově. ICT gramotnost, která by měla usilovat o nastavení takových vědomostí, dovedností a schopností dítěte, aby se mohlo úspěšně realizovat ve společnosti, jež je stále více ovlivňována technologiemi, byla cíleně a efektivně vřazena pouze do 4,3 % sledovaných hospitací. I přesto, že jsou MŠ posilovány v oblasti materiálního vybavení např. interaktiv-ními tabulemi, nedochází ve vzdělávacím procesu k jejich plnohodnotnému a účinnému využívání.Finanční gramotnost, která by měla v MŠ zaštítit podporu rozvoje znalostí, dovedností a hodnotových postojů vzhledem k financím a povědomí dětí o penězích a možnostech, jak s nimi hospodařit, vykazuje ze strany pedagogů nejnižší podporu. Tato gramotnost byla rozvíjena pouze v 1,2 % navštívených hospitací, tedy ve 31 z 2 626. V následujícím období by bylo žádoucí se podpoře rozvoje této gramotnosti adekvátněji věnovat, nabídka vzdělávání pro pedagogy však v této oblasti chybí.Graf 4 Vzdělávání v navštívené hodině rozvíjelo gramotnost – podíl hodin (v %)1,2 3,5 4,3 37,9 44,5 49,2 55,0 78,7 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 nancní gramotnost žádnou gramotnost ICT gramotnost jazykovou gramotnost ctenárskou gramotnost matematickou gramotnost prírodovednou gramotnost sociální gramotnost 1.2.8 Příprava dětí na první ročník povinné školní docházky Formy vzdělávání, které usnadňují dětem přechod do prvního ročníku základní školy, jsou velmi rozmanité. Školy podobně jako v předchozích letech většinou kombinují více aktivit. Nejčastěji zařazují postupný přechod od hry k učení (92,0 %), dále grafomotorická cvičení (86,7 %) a vedení dětí k samostatnosti (83,2 %), podobně často jsou zařazovány i práce s didaktickým materiálem (76,6 %) a pravidelné aktivity pro nejstarší děti (75,5 %). Nedostatkem je, že problémové a situační učení se objevuje méně často (49,9 %), než by bylo pro dostatečnou připravenost dětí žádoucí.