V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 20 1.2.2 Realizované formy a vzdělávací metody Při hospitačních činnostech se školní inspektoři zaměřovali na uplatňované metody a for-my vzdělávání, jejich účelnost vzhledem k podpoře rozvoje dětské osobnosti, efektivní vyu-žívání učebních pomůcek i vhodnost motivace, která ovlivňuje průběh i výsledky vzdělávání. V hodnocených školách pedagogové upřednostňovali frontální formy vzdělávání (80,8 %) před samostatnou práci dětí (63 %) a skupinovými činnostmi (57,8 %). Ve srovnání s loň-ským školním rokem je frontální (hromadná) práce s dětmi využívána v menším rozsahu (o 12 % méně). Kooperace ve skupině založená na vzájemné spolupráci dětí při plnění spo-lečného úkolu však byla ve vzdělávání zastoupena pouze z 23,6 %.Tabulka 9 Převažující formy vzdělávání – podíl hodin (v %)Převažující formy vzdělávání Podíl Frontální 80,8 Skupinové 57,8 Kooperativní 23,6 Samostatná práce dětí 63,0 Individualizované 19,0 Pozitivně je hodnoceno, že při dominantně uplatňované frontální formě práce s dětmi učitelé vhodně využívali dovednostně praktické metody zaměřené na pohybové, praktické a pracovní činnosti (79,9 %), metody společného rozhovoru (65,2 %) a vysvětlování (60,3 %). Ke zlepšení došlo i ve frekvenci zařazování situačního a prožitkového učení (67,5 %), zalo-ženého na vytváření a využívání srozumitelných praktických situací, aby se dítě učilo doved-nostem a poznatkům v okamžiku, kdy je potřebuje, a lépe tak chápalo jejich smysl.Negativním zjištěním je skutečnost přetrvávající stagnace ve využívání kooperativního učení, cílené práce s textem a nižší míra zařazování názorně demonstračních metod, např. experimentu.Při vzdělávacích činnostech pedagogové z 93,2 % účelně volili metody a formy práce, po-skytovali dětem pestrou a rozmanitou vzdělávací nabídku, která byla ve velké míře navázána na individuální i věkové potřeby a možnosti jednotlivých dětí. Přesto v 18 % hospitovaných bloků nebyl dodržen individuální přístup k dětem, jejich potřebám a možnostem. Tabulka 10 Převažující vyučovací metody – podíl hodin (v %)Převažující vyučovací metody Podíl Vyprávění 44,1 Vysvětlování 60,3 Rozhovor 65,2 Problémové učení (řešení problémových úloh, problémový rozhovor)22,6 Projektové učení 4,1 Práce s textem 24,1 Aktivizující metody 45,2 Názorně demonstrační metody (předvádění, projekce, experiment aj.)29,5 Dovednostně praktické metody (pohybové, praktické, pracovní činnosti aj.)79,9 Prožitkové učení 39,0 Kooperativní učení 14,7