V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 13 Graf 1 Potřeba investic pro zlepšení materiálních podmínek MŠ – podíl škol (v %)9,0 20,4 40,3 45,2 50,5 62,6 0 10 20 30 40 50 60 70 jiné oblasti bezbariérový prístup ICT budova/y místnosti, herní koutky hrište, školní zahrady Bezbariérový přístup má celkem 30,2 % škol, z toho většina pro tělesně postižené, jen menšina má upravené prostory pro zrakově postižené. V porovnání s loňským školním ro-kem jsou zjištění prakticky shodná.Z hlediska bezpečnosti je situace také poměrně příznivá. Ve školním roce 2014/2015 bylo zjištěno porušení právních předpisů v oblasti prostor školy v 6,3 % a v oblasti personálního zabezpečení při vzdělávání a mimoškolních akcích jen v 1 % případů.Na podzim 2014 provedla ČŠI mimořádnou kontrolu zaměřenou na zabezpečení škol-ních budov. Zjištění jsou velmi příznivá, protože v naprosté většině mateřských škol byla pro zabezpečení proti vniknutí a pohybu cizích osob zajištěna jak technická podpora (za-jištěné vchody, kamerové systémy), tak personální opatření (pedagogický a nepedagogický dohled při vstupu do školy i v průběhu dne). S ohledem na skutečnost, že v době šetře-ní neexistoval jednotný právní předpis, který by shrnoval základní i specifické požadavky na zajištění bezpečnosti dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku, doporučila ČŠI nastavit minimální standard bezpečnosti, který by byl ukotven ve vyhlášce vydané MŠMT, a to jak v oblasti prostorové a organizačně technické, tak v oblasti personální. Tento minimální standard bezpečnosti byl vydán MŠMT v únoru 2015. Současně byl také vyhlášen neinvestiční dotační program „Podpora zabezpečení škol a školských zařízení“. Dle současné právní úpravy se v MŠ vzdělávají děti zpravidla od 3 let, mateřské školy však mohou přijímat a přijímají i děti mladší. Podmínky pro vzdělávání dětí do 3 let však dosud uspokojivé nejsou. Připravenost škol na jejich vzdělávání je minimální, a to jak po materi-ální, tak i po metodické stránce. Není k dispozici materiál, který by upravoval vzdělávací obsah pro tuto věkovou kategorii. Až na velmi ojedinělé výjimky MŠ nemají ve svém ŠVP PV nastaveny věku odpovídající přístupy k těmto dětem.1.1.3 Finanční podmínky v předškolním vzdělávání V kalendářním roce 2014 byly dle statistiky MŠMT celkové výdaje na předškolní vzdě-lávání 19 317,7 milionu Kč, to je oproti předcházejícímu roku nárůst o 1 471,4 mil. Kč. Podíl výdajů na předškolní vzdělávání z celkových veřejných výdajů na školství tak činil 10,8 %. Ve srovnání s rokem 2013 se také zvýšil výdaj na jedno dítě, a to o 1 268 Kč na částku 43 666 Kč.Přidělené finance dostačovaly školám k tomu, aby naplňovaly svůj ŠVP PV. V 15 % škol bylo financování školy jejich silnou stránkou, pouze v 1,4 % slabou stránkou MŠ. Ředitelé