V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 7 Úvodní slovo ústředního školního inspektora V souladu s § 174 odst. 9 písmeno d) a odst. 12 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění poz-dějších předpisů, vydává Česká školní inspekce výroční zprávu za školní rok 2014/2015, která představuje souhrn poznatků o stavu počátečního vzdělávání a vzdělávací soustavy jako celku vycházejících z inspekční činnosti.Česká školní inspekce prochází od roku 2013 důležitými změnami spočívajícími v akcentu na zvyšování kvality inspekční činnosti tak, aby výstupy České školní inspekce poskyto-valy nejen objektivní zpětnou vazbu, ale také aby co nejvíce napomáhaly ke zkvalitňování vzdělávání ve školách a školských zařízeních. Hlavní změna spočívá v úpravě taktiky a ori-entace inspekční činnosti založené na umenšení významu formálních kontrol ve prospěch hodnocení pedagogických procesů. Tyto změny jsou motivovány zejména snahou poskyto-vat školám a školským zařízením také určitou metodickou podporu, která by měla přispět k průběžnému zvyšování kvality vzdělávání každého dítěte, žáka či studenta.Důležitým záměrem České školní inspekce, který se již od roku 2013 snažíme důsledně naplňovat, je také tvorba takových metod, postupů a nástrojů, které by kromě svého vyu-žití v rámci hodnocení vzdělávání prováděného Českou školní inspekcí měly sloužit také v přímé praxi konkrétních škol. V průběhu školního roku 2014/2015 tak došlo k dokončení národního rámce kvality ve vzdělávání, který je tvořen modelem tzv. kvalitní školy s in-spekčními kritérii hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a dále metodikami inspekční činnosti a sadou formulářů pro záznam zjišťovaných, hodnocených a kontrolo-vaných informací a dat týkajících se vzdělávání. Mimo to Česká školní inspekce připravila sadu nových nástrojů pro hodnocení podpory a dosažené úrovně ve čtenářské, matematic-ké, přírodovědné, jazykové, sociální a informační gramotnosti. Všechny tyto nástroje jsou pak dalším příspěvkem České školní inspekce ke sdílení a sjednocování pohledu na kvalitu ve vzdělávání a jsou k dispozici také školám a školským zařízením pro využití v rámci vlast-ního hodnocení a také dalším aktérům v počátečním vzdělávání, jako jsou zřizovatelé škol nebo nejrůznější vysokoškolská pracoviště pedagogického zaměření. Právě v propojování externího a vlastního hodnocení školy spatřuje Česká školní inspekce další formu metodic-ké podpory, kterou se snaží všem aktérům počátečního vzdělávání poskytovat. Dále Česká školní inspekce v průběhu školního roku 2014/2015 dokončila vývoj a implementaci nových informačních systémů rodiny InspIS, jako je např. systém pro elektronické zjišťování výsled-ků vzdělávání, systém pro práci se školními vzdělávacími programy nebo webová platforma pro prezentaci škol a školských zařízení a pro sdílení komplexních informací s veřejností. Všechny tyto systémy jsou veřejně a zdarma k dispozici.