T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 20 Tabulka 19 Výskyt charakteristiky „pomoc při obtížích“ (podíl hodin v %)Pomoc při obtížích Vyl. lok.Srov. šk.Situace se nevyskytla 1,6 34,9 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 3,2 3,8 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 8,1 13,2 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků24,2 5,7 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků9,7 11,3 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků12,9 14,2 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 40,3 17,0 Dále bylo sledováno, zda jsou rozpoznány obtíže (pokud se v učení vyskytnou) a zda je žá-kům poskytnuta pomoc. Tyto obtíže mohou souviset s chybováním žáka, neporozuměním učivu a s nezvládáním úkolů, s osobní situací žáka i se sociálním kontextem.Pomoc všem žákům, pokud se vyskytly při výuce obtíže, byla žákům zdařile poskytnuta ve dvou pětinách hodin. Zatímco tato situace se nevyskytla pouze v 1,6 % hodin ve vylou-čených lokalitách, pomoc při obtížích nebo výskyt obtíží nebyly zaznamenány ve více než třetině hodin srovnávacích škol. Tabulka 20 Výskyt charakteristiky „reflexe kognitivní činnosti“ (podíl hodin v %)Reflexe kognitivní činnosti Vyl. lok.Srov. šk.Situace se nevyskytla 21,0 73,6 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla jen jednoho žáka 1,6 0,9 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla více žáků nebo se situace vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla jen jednoho žáka 24,2 11,3 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla většinu žáků22,6 2,8 Situace se vyskytla, ale ne zcela zdařile a zasáhla všechny žáky nebo se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla více žáků9,7 7,5 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla většinu žáků0,0 0,9 Situace se vyskytla ve zdařilé podobě a zasáhla všechny žáky 21,0 2,8 Reflexe kognitivní činnosti označuje situaci, kdy se žáci učí uvažovat o svém učení, o svých postojích k učení, o způsobech, které učení usnadnily nebo limitovaly. Žáci tak mohou po-pisovat a zdůvodňovat (vysvětlovat vlastními slovy) svůj postup řešení, jak přišli na řešení daného problému, proč je správné apod. Tato situace se v hodinách ve školách nacházejících se ve vyloučených lokalitách nevy-skytla pouze přibližně v pětině hodin oproti téměř třem čtvrtinám hodin ve srovnávacích školách. Ve zdařilé podobě se zapojením všech žáků byla reflexe kognitivní činnosti pozoro-vána v pětině hodin (oproti 2,8 % ve srovnávacích školách).Celkově lze tedy shrnout, že téměř ve všech hodinách byly zaznamenány následující situ-ace podporující učení žáků: zacílení výuky, úkolové situace nižšího řádu, podpora výkonu a pomoc při obtížích. Současně přibližně ve dvou pětinách hodin byly tyto situace zdařilé a týkaly se všech žáků. V menší míře se v hodinách vyskytly úkolové situace vyššího řádu a reflexe učební činnosti. Nejméně často byla pozorována práce s informačními zdroji a žá-kovská volba.