T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í V S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H LO K A L I TÁC H 12 kulturně znevýhodněným žákům porozumět, jak mohou stereotypy a předsudky ovlivňo-vat jejich postoje a názory a způsobilost využívat učební materiály a pomůcky, které jsou adekvátní věku a schopnostem sociokulturně znevýhodněných žáků. V poslední zmiňova-né oblasti (využití učebních pomůcek a materiálů) byl zjištěn výraznější rozdíl mezi učiteli ve školách ve vyloučených lokalitách a srovnávacích školách – tuto způsobilost by ve větší míře uvítali učitelé pracující ve školách ve vyloučených lokalitách.Tabulka 8 Plánování a hodnocení (podíl učitelů v %)Způsobilosti Vyl. lok.Srov. šk.Pomáhat žákům osvojit si schopnost sebehodnocení.55,0 50,3 Brát v potaz individuální osobnost sociokulturně znevýhodněného dítěte a rozvíjet jeho potenciál.51,4 54,7 Plánovat a realizovat obměnu činností s cílem udržení zájmu sociokulturně znevýhodněných žáků.37,1 19,6 Vytvářet dostatečný prostor pro výběr činností, které jsou iniciované samotnými žáky.35,7 27,4 Vyměňovat si informace o pokroku a zájmech sociokulturně znevýhodněných dětí s jejich rodinnými příslušníky.32,1 29,6 Do procesu plánování aktivit pro sociokulturně znevýhodněné žáky zapojit další odborníky.27,9 31,3 Plánovat výchovně-vzdělávací činnosti vycházející ze zájmů sociokulturně znevýhodněných žáků.24,3 20,7 Při hodnocení sociokulturně znevýhodněných žáků se vyhýbat předsudkům, stereotypům a diskriminaci.18,6 44,1 Využívat způsoby hodnocení, které respektují kulturní specifika sociokulturně znevýhodněných žáků.14,3 20,7 V rámci plánování a hodnocení by vyučující potřebovali v největší míře rozvíjet způsobi-lost pomáhat žákům osvojit si schopnost sebehodnocení a způsobilost brát v potaz individu-ální osobnost sociokulturně znevýhodněného žáka a rozvíjet jeho potenciál. Největší rozdíly mezi učiteli ve vyloučených lokalitách a srovnávacích školách byly v oblasti plánování a rea-lizace obměny činností s cílem udržet zájem sociokulturně znevýhodněných žáků (častěji by tuto způsobilost uvítali učitelé ve vyloučených lokalitách) a z hlediska způsobilosti vyhýbat se při hodnocení sociokulturně znevýhodněných žáků předsudkům, stereotypům a diskri-minaci (ve větší míře by potřebovali učitelé srovnávacích škol).Tabulka 9 Vyučovací strategie (podíl učitelů v %)Způsobilosti Vyl. lok.Srov. šk.Zapojit rodinu žáků do výchovně-vzdělávacího procesu.69,1 63,7 Podporovat aktivní učení se u sociokulturně znevýhodněných žáků.59,0 69,3 U sociokulturně znevýhodněných dětí rozvíjet samostatnost.43,9 34,1 Podporovat rozvoj komunikačních kompetencí u sociokulturně znevýhodněných žáků.38,8 48,6 Posouvat vyučování za hranice třídy a podněcovat u žáků zvědavost.32,4 27,9 Integrovat osobní zkušenosti sociokulturně znevýhodněných žáků tak, aby dokázali vnímat vzájemné vztahy mezi osvojovanými pojmy a každodenními zkušenostmi.31,7 30,7 Využívat informační a komunikační technologie podporující individuální rozvoj sociokulturně znevýhodněných žáků.12,2 14,5 Využívat kompetencí, které si sociokulturně znevýhodnění žáci osvojili v rodině jako základu jejich dalšího rozvoje.10,1 10,1 Při hodnocení potřeb v oblasti vyučovacích strategií uváděli učitelé nejčastěji potřebu schopnosti zapojit rodinu do výchovně-vzdělávacího procesu a schopnosti podporovat ak-tivní učení se u sociokulturně znevýhodněných žáků (v této oblasti vyjádřili ve větší míře tuto potřebu učitelé ve srovnávacích školách).