T E MAT I C K Á Z P R ÁVA K VA L I TA V Z D ĚL ÁVÁ N Í  V   S O C I Á L N Ě V Y LO U ČE N ÝC H  LO K A L I TÁC H 8 Téměř všichni učitelé se domnívají, že je v  jejich škole dostatečně uplatňován princip rovnosti příležitostí. Rozdíly mezi učiteli v  obou srovnávaných skupinách nejsou významné. Příčiny horších šancí některých žáků spočívají podle výpovědí učitelů nejčastěji v  chybě-jícím zájmu o  dítě a  jeho vzdělání ze strany mnohých rodičů, v  chybějící výchově (děti často přicházejí do  školy bez osvojených hygienických či pracovních návyků), v  chybějící funkci vzorů u  rodičů a  v  nedostatku času rodičů na  své děti. Obě skupiny učitelů uváděly tyto příčiny jako čtyři nejvýznamnější. Potencionalita vnímaná učitelem Škála potencionality vyučování vnímané učitelem (GTE – general teacher efficacy) se skládá ze sedmi výroků, se kterými učitelé volili míru souhlasu na  čtyřbodové škále (rozhodně souhlasím, spíše souhlasím, spíše nesouhlasím, rozhodně nesouhlasím). Je zaměřena na  obecné zjištění, nako-lik podle učitelů může vyučování překonat nepříznivé vlivy prostředí a  charakteristiky žáků (nedo-statek motivace, nepodnětné rodinné zázemí apod.). Škála GTE na  sebraném vzorku 376 učitelů dosáhla průměrné hodnoty 2,34, přičemž střed škály je 2,5. Hodnota je tedy poměrně blízko středu škály, nicméně na  straně, která vyjadřuje spíše menší víru v  to, že vyučování může překonávat ne-příznivé vlivy prostředí. Vzhledem k  cílům šetření nás však především zajímá, zda se liší vnímání potencionality vyučování mezi učiteli, kteří působí ve  školách s  vysokým zastoupením žáků ze so-ciálně znevýhodněného prostředí, ve  srovnání s  učiteli škol s  běžnou žákovskou populací.Tabulka 2	 Škála vnímané potencionality vyučování (GTE)Průměr Směrodatná odchylka Učitelé škol ve  vyloučených lokalitách (N = 163)2,26 0,490 Učitelé srovnávacích škol (N = 213)2,39 0,461 Průměr škály je vyšší u  učitelů v  běžných školách, kteří vyjadřují větší míru důvěry ve  vy-učování, rozdíl je statisticky významný. Rozdíly však věcně nejsou velké (významné). V  následující tabulce je uvedeno srovnání odpovědí na  jednotlivé otázky škály za  učitele v  obou typech škol.Tabulka 3	 Vyjádřete prosím míru vašeho souhlasu u  následujících výrokůVýrok Typ školy Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Rozhodně ne Nevím Kvalitním vyučováním je možno vyvážit nepříznivý vliv rodinného zázemí žáků.vyl. lok.9,9 35,8 43,2 9,9 1,2 srov. šk.5,6 39,0 43,7 9,9 1,9 Pokud žáci neposlouchají doma rodiče, pak nebudou akceptovat žádné požadavky na  kázeň ani ve  škole.vyl. lok.12,3 54,3 25,9 4,3 3,1 srov. šk.18,8 52,1 24,4 4,7 0,0 Ve  srovnání s  vlivem rodiny má moje vyučování jen malý vliv na  výsledky žáků.vyl. lok.9,3 42,2 36,0 9,9 2,5 srov. šk.3,8 42,3 39,0 13,1 1,9 Kolik je žák schopen se naučit, závisí především na  tom, z  jaké rodiny pochází.vyl. lok.6,2 42,2 30,4 18,6 2,5 srov. šk.4,2 31,6 39,2 23,1 1,9 Ani velmi dobrý učitel nemusí pozitivně ovlivnit výsledky mnoha žáků.vyl. lok.17,5 50,6 24,4 5,0 2,5 srov. šk.14,2 52,8 24,5 6,1 2,4 Učitel má jen malý vliv na  výsledky žáků, rozhoduje především rodinné zázemí žáků.vyl. lok.10,0 49,4 30,6 9,4 0,6 srov. šk.4,7 42,5 36,3 15,6 0,9 Kdyby se rodiče dětem více věnovali, dokázal/a bych je více naučit.vyl. lok.58,6 32,7 4,3 1,2 3,1 srov. šk.28,3 59,4 7,5 2,8 1,9