T E MAT I C K Á Z P R ÁVA P O S K Y TOVÁ N Í ŠKO L S K ÝC H S LU ŽE B A V Z D ĚL ÁVÁ N Í V D O M OV E C H M L Á D E ŽE 12 Tabulka 16 Počet akcí realizovaných domovem mládeže v oblasti prevence rizikového chování 2013/2014 2014/2015 Počet akcí Průměr za 1 domov mládeže Počet akcí Průměr za 1 domov mládeže 4 159 12,6 4 337 13,0 Při pohledu na meziroční srovnání počtu akcí realizovaných domovem mládeže v ob-lasti prevence rizikového chování je zřejmé, že počet těchto akcí vzrostl. Ve školním roce 2014/2015 bylo realizováno 4 337 akcí zaměřených na prevenci rizikového chování, což představuje v průměru 13 akcí na jeden domov mládeže.Tabulka 17 Druhy realizovaných akcí a aktivit v oblasti rizikového chování 2013/2014 2014/2015 Druhy realizovaných akcí a aktivit Počet Podíl (v %)Počet Podíl (v %)Preventivní programy 207 59,1 213 60,3 Přednášky a besedy 296 84,6 293 83,0 Exkurze 83 23,7 91 25,8 Film 194 55,4 197 55,8 Studijní materiály (brožury, časopisy, literatura)248 70,9 259 73,4 Jiné 84 24,0 87 24,6 V rámci prevence rizikového chování realizovaly ve školním roce domovy mládeže nej-častěji přednášky a besedy (83 %). Necelé tři čtvrtiny domovů mládeže (73,4 %) poskytovaly studijní materiály (brožury, časopisy a literatura). Realizaci preventivních programů uvedlo 60,3 % domovů mládeže. Využití filmu v oblasti prevence rizikového chování zmínilo 55,8 % domovů mládeže. Jiné druhy akcí a aktivit byly zaznamenány u čtvrtiny domovů mládeže, jednalo se např. individuální pohovory s žáky, soutěže různého druhu, vycházky do přírody apod.Domovy mládeže poskytují poradenskou pomoc žákům a studentům při osobních i studij-ních problémech. Méně formální charakter domovů mládeže a vstřícný přístup většiny vycho-vatelů zvyšuje důvěru žáků v nabízenou pomoc a přispívá k jejich lepší adaptaci na novou ško-lu a nový styl života spojený s odloučením od rodiny. Převládá a dále se zvyšuje počet případů, kdy ubytování hledají u svých vychovatelů pomoc i při řešení osobních problémů rodinného charakteru. Projevy rizikového chování domovy mládeže identifikují a včas řeší, závažné (jako šikana) se objevují ojediněle, nejčastěji domovy mládeže řeší problémy typu kouření a porušo-vání vnitřního řádu.Závěr Inspekční elektronické zjišťování zaměřené na problematiku domovů mládeže bylo prv-ním svého druhu. Informace byly zjišťovány za školní roky 2013/2014 a 2014/2015 od do-movů mládeže zřizovaných kraji, obcemi, církvemi a soukromými subjekty. Kromě počtu ubytovaných žáků a studentů byla pozornost zaměřena také na formy podpory směřující ke zlepšení výsledků vzdělávání žáků. Dále byla pozornost zacílena na zájmovou činnost, na nabízené kroužky a počty žáků a studentů, kteří je navštěvovali. Byla zjišťována také pod-pora v oblastech prevence rizikového chování žáků a studentů a kariérového poradenství.