T E MAT I C K Á Z P R ÁVA V Z D ĚL ÁVÁ N Í D ĚT Í A ŽÁ K Ů S O D L I ŠN ÝM MAT E ŘS K ÝM J A Z Y K E M 18 Na otázku, kolik finančních prostředků by v průměru potřebovali na jednoho žáka s od-lišným mateřským jazykem, uváděli ředitelé nejčastěji 5 000 až 10 000 Kč (necelá třetina z nich). Finanční částka do 5 000 Kč by postačovala necelé čtvrtině ředitelů a necelá pětina z nich by potřebovala 10 000 až 15 000 Kč. Zbylá čtvrtina vedoucích pedagogických pracov-níků by uvítala více než 15 000 Kč.Posledním tématem, které bylo v inspekčním elektronickém zjišťování sledováno, bylo získávání informací o možnostech podpory žáků s odlišným mateřským jazykem z různých zdrojů (viz tabulka č. 19). Je samozřejmě důležité, aby školy věděly, na koho se mají v případě potřeby obrátit, a to především v situaci, kdy je pro ně tato problematika nová.Tabulka 19 Způsob získávání informací o možnostech podpory žáků s odlišným mateřským jazykem Způsob získávání informací Podíl škol v %Z webu MŠMT 81,3 Z webu krajského úřadu 55,1 Z webových stránek www.inkluzivniskola.cz 35,6 Jiným způsobem 12,6 Školy nejčastěji získávají informace o možnostech podpory žáků s odlišným mateřským jazykem z webových stránek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (81,3 % škol) nebo z webových stránek krajského úřadu (55,1 %). Webové stránky www.inkluzivniskola.cz pro-vozované obecně prospěšnou společností META navštěvuje 35,6 % škol. Z jiných způsobů lze jmenovat např. využití jiných webových stránek nebo dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a různá školení či semináře. 2.2 Výsledky inspekční činnosti na místě v základním vzdělávání V rámci tematické inspekce bylo navštíveno 48 základních škol, jež byly vybrány na zá-kladě výsledků inspekčního elektronického zjišťování, protože vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem, kteří potřebují podporu. Veškeré níže uváděné informace se tak týkají pouze těchto 48 škol. Sledována byla organizace výuky žáků s odlišným mateřským jazy-kem, jejich přijímání ke vzdělávání a poskytování jazykové přípravy a jiných podpůrných prostředků. Ve výuce byly zjišťovány způsoby práce se žáky s odlišným mateřským jazykem a jejich zapojování do vzdělávání. Posuzována byla také podpora zákonných zástupců při komunikaci se školou a příprava pedagogických pracovníků na práci s žáky s odlišným ma-teřským jazykem. Získané informace mohou pomoci doplnit chybějící údaje o vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v základním vzdělávání, a přispět tak k zajištění vhod-ných forem podpory jak těmto žákům, tak školám. 2.2.1 Organizace První oblast tematické inspekční činnosti na místě se zaměřovala na organizaci vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, přičemž této oblasti byla věnována zvýšená pozornost.Školský zákon upravuje vzdělávání cizinců v § 20, kde přiznává občanům Evropské unie stejná práva jako občanům České republiky a přístup k základnímu vzdělávání umožňu-je také osobám, které pobývají na území České republiky (ať už s oprávněním, nebo bez oprávnění k pobytu). Tato zásada vychází zejména z práva na základní vzdělání všech dětí daného Úmluvou o právech dítěte. Naopak v předškolním a středním vzdělávání musí být doložena nejpozději při zahájení vzdělávání oprávněnost pobytu na území České republiky. Přestože většina ředitelů základních škol zjišťuje typ pobytu žáka-cizince, činí tak z důvodu