T E MAT I C K Á Z P R ÁVA V Z D ĚL ÁVÁ N Í D ĚT Í A ŽÁ K Ů S O D L I ŠN ÝM MAT E ŘS K ÝM J A Z Y K E M 16 a na vstup do výuky ve vyučovacím jazyce, kterému nerozumí. To však není možné kvalitně zajistit v běžné výuce, zejména bez předchozí odborné přípravy pedagoga. Vzdělávání pe-dagogů zaměřené na žáky-cizince nebo žáky s odlišným mateřským jazykem bylo následně zjišťováno při inspekční činnosti na místě.Ředitelé škol byli v rámci inspekčního elektronického zjišťování dále dotázáni, co by po-třebovali k tomu, aby byla poskytovaná podpora a výuka žáků s odlišným mateřským jazy-kem jako celek kvalitnější.Tabulka 18 Potřeby pro kvalitnější podporu a výuku žáků s odlišným mateřským jazykem Oblasti Podíl škol v %Dostatek finančních prostředků58,3 Výukové materiály pro žáky 51,4 Větší kapacita pedagogů na individualizaci (méně žáků ve třídě, asistent pedagoga)49,1 Státem jasně definovaný způsob podpory 47,6 Metodická podpora při vzdělávání a začleňování žáků39,6 Vzdělávací obsah češtiny jako druhého jazyka (návod pro pedagogy při výuce češtiny)27,1 Další vzdělávání pedagogických pracovníků v této oblasti 24,6 Dostupná jazyková příprava 14,7 Jiné 6,7 Nejvíce ředitelů škol uvedlo, že pro kvalitnější podporu a výuku žáků s odlišným mateř-ským jazykem by potřebovali dostatek finančních prostředků (58,3 %). Přibližně polovina ředitelů pak jmenovala výukové materiály pro žáky, větší prostor pro individualizaci výuky (např. méně žáků ve třídě, asistent pedagoga apod.) a státem jasně definovaný způsob pod-pory. Častěji byla zmiňována také metodická podpora při vzdělávání a začleňování žáků (39,6 %). Nejen z předchozí otázky je zřejmé, že financování hraje v podpoře žáků s odlišným ma-teřským jazykem zásadní roli. V inspekčním šetření bylo tedy zjišťováno, zda a z jakých zdrojů je podpora žáků s odlišným mateřským jazykem financována, zda současný způsob získávání finančních prostředků na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem ředitelům škol vyhovuje a zda jsou finanční prostředky poskytovány v adekvátním objemu. V současné době je možné získávat finanční zdroje na jazykovou podporu žáků-cizinců (nikoliv žáků s českým občanstvím a odlišným mateřským jazykem) zejména z rozvojových programů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Inspekční zjišťování ukázalo, že pouze 24,3 % škol žádá o finanční prostředky z těchto zdrojů. Vzhledem k tomu, že čerpání finančních prostředků z rozvojových programů je vázáno na kalendářní, nikoliv na školní rok, poukazují ředitelé na opakovanou personální a finanční nejistotu škol v oblasti zajiště-ní asistence a související administrativní zátěž pro vedení škol. Česká školní inspekce také zjišťovala, z jakých zdrojů školy vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem financují. Prostředky z Evropského sociálního fondu využívají pouze 4 % škol a 9,4 % škol získávalo finance na podporu z jiných zdrojů (zejména prostředky školy z běžné i doplňkové činnosti, podpora rodičů či sponzorů apod.).