T E MAT I C K Á Z P R ÁVA V Z D ĚL ÁVÁ N Í D ĚT Í A ŽÁ K Ů S O D L I ŠN ÝM MAT E ŘS K ÝM J A Z Y K E M 6 Graf 1 Vyhovuje současný způsob získávání finančních prostředků na podporu dětí s odlišným mateřským jazykem (nejen cizinců)? (podíl škol v %)4,4 38,7 42,6 14,4 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodne ano spíše ano spíše ne rozhodne ne Jak již bylo uvedeno, ředitelé škol potřebují pro děti s odlišným mateřským jazykem dostatek financí. Z grafu č. 1 je patrné, že více než polovina ředitelů není spokojena se současným způ-sobem získávání finančních prostředků na podporu dětí s odlišným mateřským jazykem. Ještě více z nich (59,3 %) se domnívá, že finanční prostředky dostatečně nepokrývají potřebný rozsah podpory dětí s cizí státní příslušností a dětí, pro které je čeština druhým jazykem (viz graf č. 2).Graf 2 Jsou finanční prostředky poskytovány v dostatečném objemu, aby pokryly potřebný rozsah podpory? (podíl škol v %)4,0 36,8 42,0 17,3 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozhodne ano spíše ano spíše ne rozhodne ne Dále se ředitelé vyjadřovali k tomu, kolik finančních prostředků by na jedno dítě s od-lišným mateřským jazykem v průměru potřebovali. Necelých 40 % z nich uvedlo, že by jim dostačovala částka do 5 000 Kč. S částkou v rozmezí 5 000 Kč – 10 000 Kč by bylo spokojeno 31,3 % ředitelů. Přibližně šestina dotázaných by pak potřebovala více než 15 000 Kč. Přesné výsledky jsou uvedeny v grafu č. 3.Graf 3 Průměrný objem finančních prostředků potřebný na jedno dítě (podíl škol v %)39,5 31,3 12,8 7,5 8,8 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 do 5 000 Kc 5 000 10 000 Kc 10 000 15 000 Kc 15 000 20 000 –––Kc více než 20 000 Kc