T E MAT I C K Á Z P R ÁVA IN F O R MAC E K P I LOT N Í M U O V ĚŘOVÁ N Í O R G A N I Z AC E P ŘI J Í MAC Í H O ŘÍ Z E N Í D O O B O R Ů V Z D ĚL Á N Í S MAT U R I T N Í Z KO U ŠKO U S V Y U ŽI T Í M C E N T R Á L N Ě Z A DÁVA N ÝC H J E D N OT N ÝC H T E S T Ů4 • 1 nedostatek v informacích uchazečům – k pokynům o průběhu zkoušky byla dopl-něna nesprávná informace, že se za chybné odpovědi budou odečítat body,• 1 nedostatek v informaci o časovém průběhu zkoušky – zadavatel v jedné učebně oznámil chybný čas zahájení druhé části zkoušky,• 1 nedostatek týkající se pomůcek – administrátor zkoušky toleroval u některých žáků pouzdra na lavicích.Ve zkoušce z matematiky bylo shledáno:• 5 nedostatků v administraci zkoušky – ve dvou případech došlo k překročení časo-vého limitu určeného k administraci zkoušky, naopak v jednom případě byla doba pro administraci zkrácena, v jednom případě nebyly žákům sděleny všechny informace z pokynů pro zadavatele zkoušky a také nebyl dodržen sled postupných kroků, v jed-nom případě došlo k problému s identifikací evidenčních čísel přihlášky,• 1 nedostatek v informacích uchazečům – k pokynům o průběhu zkoušky byla dopl-něna nesprávná informace, že se za chybné odpovědi budou odečítat body,• 2 nedostatky v informování uchazečů během zkoušky – v jednom případě nebyla před koncem zkoušky žákům sdělena informace podle pokynu pro zadavatele zkoušky, ve druhém případě nebyl text pro žáky čten ale pouze interpretován,• 2 nedostatky týkající se povolených pomůcek – jednalo se o pouzdra na lavicích u ně-kterých žáků a chybějící tužka v sadě psacích potřeb zadavatele, kterou žák potřeboval,• 1 nedostatek při výběru zkušební dokumentace – zadavatelka si volala jednotlivě uchazeče k sobě ke stolku, aby odevzdali vyplněné záznamové archy a testové sešity, mezitím ostatní uchazeči mohli ještě dopisovat odpovědi.Z uvedených nedostatků je nutno 2 nedostatky hodnotit jako závažné – sdělení chybné informace o odečítání bodů za nesprávné odpovědi mohlo vést (a se značnou pravdě-podobností vedlo) ke změně strategie žáků u úloh, na které neznali odpověď. Nesprávně provedený výběr zkušební dokumentace vedl ke zvýhodnění některých uchazečů, protože mohli věnovat řešení úloh delší čas než jiní uchazeči.Z dalších zjištění vyplývá nejčastěji požadavek na prodloužení času pro administraci zkoušek, především u uchazečů do šestiletých a osmiletých gymnázií, kteří vstupují do ne-známého prostředí a jsou konfrontováni se složitými organizačními pokyny. Ke zvážení je také prodloužení doby přestávek mezi zkouškovými testy. Často zmiňovanou komplikací bylo také rozmístění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve všech učebnách. Admi-nistrace a kompletace testových sešitů i záznamových archů pro žáky se speciálními vzdělá-vacími potřebami, kteří jsou zařazeni do skupiny mezi ostatní žáky, je poměrně náročná. Je požadováno, aby zkušební dokumentace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami byla v dodávce testů zvlášť. Dále je třeba konstatovat, že nebyly stanoveny pokyny pro situace, pokud by chtěl žák z učebny odejít, vrátit se a pokračovat ve zkoušce. 3 Doporučení • prodloužit čas pro administraci zkoušek a prodloužit dobu přestávek mezi testy • zjednodušit organizační a administrativní činnosti prováděné zadavatelem (distribuce a kompletace testových sešitů a záznamových archů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami)• pro snazší administraci zvážit oddělení zkušební dokumentace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami od dokumentace ostatních žáků