T E MAT I C K Á Z P R ÁVA A LT E R N AT I V N Í M E TO DY V Ý U K Y 3 ÚVOD Ve dnech od 22. října 2014 do 3. listopadu 2014 proběhlo na žádost ministra školství, mlá-deže a tělovýchovy inspekční elektronické zjišťování České školní inspekce zaměřené na al-ternativní metody výuky. Zjišťování bylo provedeno v souladu s § 174 odst. 2 písm. a) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Šetření bylo realizováno v podobě on-line elektronického dotazníku, který vyplňovali ředitelé škol. Celkově bylo osloveno 4 077 škol, z toho na šetření odpovědělo 3 408 škol, návratnost tak činila 83,6 %. Ze šetření byly vyloučeny školy při zdravotnickém zařízení a školy, které nemají 1. stupeň. Tabulka 1 Přehled zapojených škol podle zřizovatele Zřizovatel Osloveno Odpovědělo Návratnost (v %)Obec 3 623 3 031 83,7 Kraj 268 237 88,4 Státní správa (MŠMT)32 24 75,0 Soukromník 113 87 77,0 Církev 41 29 70,7 Celkem 4 077 3 408 83,6 V analyzovaném souboru tvořily nejvyšší podíl školy, které zřizují obce (88,9 %), 7 % škol bylo krajských, 2,6 % soukromých, 0,9 % církevních a 0,7 % bylo zřizováno MŠMT. Častěji odpovídali na šetření ředitelé škol zřizovaných kraji, v menší míře pak ředitelé škol zřizova-ných církvemi.Nejvíce škol zapojených do šetření pocházelo ze Středočeského, Jihomoravského a Mo-ravskoslezského kraje, nejméně naopak z Karlovarského a Libereckého kraje. Nejvyšší ná-vratnost byla zaznamenána v Olomouckém kraji, nejmenší v kraji Libereckém.1 Písmo Comenia Script Na úvod dotazníku bylo zjišťováno, zda škola vyučuje psaní písmem Comenia Script (tzv. nevázaným písmem). Pokud ano, měli ředitelé školy upřesnit, o jaký druh písma Come-nia Script se jedná, jak dlouho je ve škole toto písmo vyučováno a zda se současně vyučuje také vázané písmo. Následně měli ředitelé uvést, jaké má škola s písmem Comenia Script zkušenosti a upřesnit důvody tohoto hodnocení.Graf 1 Výuka písma Comenia Script (podíl škol* v %)4,1 95,9 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ano ne * Základem pro výpočet podílu je 3 337 škol – jedná se o počet škol z 3 408, které odpověděly na tuto otázku.