V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 223 Kritérium hodnocení Kritéria pro celkové hodnocení školy/→školského zařízení (dále „školy“) mají podat vý-pověď o tom, zda škola naplňuje své poslání a dosahuje cílů vzdělávání v souladu s po-žadavky školské legislativy. ČŠI poskytuje v →inspekční zprávě informace ke zlepšování kvality a efektivity školy a účinnosti podpory rozvoje osobnosti žáků školou/školským zařízením. Zohledňují se specifické rysy, např. socioekonomické a územní. Kritérium vy-mezuje kvalitu ve zvolené oblasti činnosti školy, charakterizuje žádoucí stav. Výčet znaků (dílčích ukazatelů těchto kritérií) umožňuje identifikovat rizikové a úspěšné školy. Jejich uspořádání v logickém rámci monitoruje stav podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání. ČŠI využívá pro hodnocení kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb.M Matematická gramotnost Schopnost jedince identifikovat a pochopit úlohu, kterou matematika hraje ve světě, provádět dobře podložené matematické soudy a zabývat se matematikou způsobem, který bude splňovat potřeby současného a budoucího života jedince jako konstruktivního, zainteresovaného a pře-mýšlivého občana. Numerická gramotnost je dovednost manipulovat s čísly, aplikovat aritme-tické operace na údaje obsažené často v různých složitých materiálech, grafech, tabulkách apod.→Funkční gramotnost Metody výuky Specifický způsob uspořádání součinnosti učitele a žáků, rozvíjející vzdělanostní profil žáka a působící v souladu se vzdělávacími a výchovnými cíli. Kategorizace metod výuky není jednoznačná, v pedagogické literatuře se setkáváme s různými kritérii klasifikace metod výuky (např. dle didaktického aspektu – metody slovní, názorně-demonstrační, praktické; dle stupně aktivity a samostatnosti žáka – metody reproduktivní a produktivní (heuristické, badatelské); dle myšlenkových operací – metody srovnávací, induktivní, deduktivní, analy-tické, syntetické a metody dle dalších kritérií). ČŠI v rámci zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání sleduje bě-hem →inspekčních hospitací volbu, funkci a ne/účelné využívání vyučovacích metod učiteli. Tyto poznatky zaznamenává do →hospitačního záznamu. O Oblast hodnocení Pro potřeby ČŠI je oblast hodnocení chápána jako prvek struktury hodnocení školy/→škol-ského zařízení. Oblasti hodnocení vycházejí ze zásad a cílů vzdělávání v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělává-ní (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zaměření jednotlivých oblastí umožňuje identifikovat dobré výsledky vzdělávání a potřeby ke zlepšení úrovně vzdělávání. Oblasti jsou stanoveny s ohledem na cíle, které stanovuje škole/školskému zařízení zejména školská legislativa a národní strategické dokumenty pro oblast vzdělávání, s přihlédnutím k dalším cílům uvedeným zejména v →rámcových vzdělávacích programech a odpovídajících práv-ních předpisech. Tato kategorizace kritérií umožňuje také agregování inspekčních zjištění na úrovni regionů, na úrovni národní, podle stupňů vzdělávání nebo podle vybrané skupiny žáků. To je zároveň nástrojem pro zvýšení efektivnosti inspekčních postupů.P Partnerství Partnerství a rozvoj strategického partnerství škole zčásti vymezuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),