V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 217 E Evaluace externí Hodnocení škol prováděné orgány inspekce, agenturami pro srovnávání škol, na základě ná-rodních srovnávacích zkoušek aj. V České republice realizuje externí evaluaci škol zejména ČŠI, dále zřizovatelé.Evaluace interní Hodnocení činností (procesů, výsledků apod.) samotnou školou →evaluační činnosti. Evaluace škol Hodnocení výsledků a fungování jednotlivých škol na základě přesných ukazatelů a proce-dur monitorování. Je součástí celkové pedagogické evaluace.Evaluační činnosti Veškeré plánované a cílené aktivity směřující k ověřování, měření, posuzování a hodnocení výsledků a změn dosažených ve všech činnostech školy. →Hodnocení formativní;→Hodnocení sumativní Evropská škola Škola určená žákům z různých etnických, jazykových a kulturních prostředí Evropy. Evrop-ské školy poskytují 5leté primární (ekvivalent 1. stupně ZŠ) a 7leté sekundární vzdělávání (ekvivalent 2. stupně ZŠ a úplného středního vzdělání ukončeného maturitní zkouškou). Každá škola zahrnuje několik oddělených jazykových sekcí, ve kterých jsou žáci vyučováni ve svém mateřském jazyce.F Finanční gramotnost Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbyt-ných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků, s ohledem na měnící se životní situace (Národní strategie finančního vzdělávání, květen 2010).Pro účely šetření PISA 2012 byla finanční gramotnost definována následovně: Finanční gra-motnost zahrnuje znalost a porozumění finančním konceptům a rizikům, dále dovednosti, mo-tivaci a sebedůvěru potřebnou pro uplatnění těchto znalostí a porozumění s cílem činit efek-tivní rozhodnutí v různých situacích souvisejících s financemi, zlepšit finanční situaci jedince či celé společnosti a umožnit zapojení do ekonomického života (Koncepční rámec PISA 2012).→Funkční gramotnost Frontální vyučování Nejběžnější →organizační forma výuky ve škole. Učitel řídí učební činnost velké skupiny žáků současně, proces učení probíhá však převážně individuálně. Předností je jeho možnost působení na celou skupinu. Frontální vyučování je vhodné v situacích, kdy je časově úspor-né a didakticky účinné využít takové →metody výuky (např. výklad), které zprostředkují nové poznatky všem žákům najednou.Funkční gramotnost Funkční gramotnost (angl. functional literacy) je pojímána dvěma způsoby:1. Znalosti, dovednosti a postoje, které jsou potřebné k plnému zapojení a účasti člověka v hos-podářském, společenském a kulturním životě společnosti, ve které žije. Označení určitého způ-