V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 215 K metodice Česká školní inspekce mj. uplatnila námět týkající se dohledu nad dětmi a nezletilými žáky po ukončení vyučování. Není ujasněné stanovisko, jak může škola postupovat v době po vyučování, za jakých podmínek musí zajistit dohled až do doby, než si dítě, žáka vyzvedne oprávněná osoba, za jakých podmínek může zamezit dalšímu pobytu ve škole atd.6. Opakovaně bylo upozorněno na nedostatečnou přípravu na výuku cizího jazyka v před-školním vzdělávání. Učitelé mateřských škol nejsou odpovídajícím způsobem odborně či jazykově vybaveni, jazyková propedeutika je tak zajišťována nestandardními způsoby, které mohou zasahovat do organizace vzdělávání podle ŠVP – zejména využitím kroužků hrazených rodiči.7. Česká školní inspekce opětovně upozornila na nevyhovující situaci ohledně pracovních sešitů, které jsou ve školách hojně využívány jako doprovodný materiál k učebnicím, či jako další učební text. Ačkoli pracovní sešity jsou často společně s učebnicí označeny schvalovací doložkou, a měly by tak být poskytovány školou bezplatně, vzhledem k tomu, že jde o „spotřební“ materiál, který není možné bez problémů využít opakovaně, školy nemají na úhradu pracovních sešitů dostatek prostředků.8. I v roce 2014 Česká školní inspekce upozorňovala na nepřipravenost modelu tzv. mis-trovské zkoušky, neujasněnou koncepci a neprovázanost úpravy. Pokud by měl být mo-del mistrovské zkoušky dopracován a uplatňován, bylo by nezbytné jasně vymezit pod-mínky, kritéria pro realizaci atd.9. Ve spolupráci s MŠMT je sledována a koordinována agenda v souvislosti se zapojením ČR do systému Evropských škol.10. S koncem školního roku byl předložen do vnitřního připomínkového řízení MŠMT stan-dard učitele v jednotlivých oblastech. Česká školní inspekce upozornila na rizika navr-žené úpravy: velmi široký záběr požadavků na jednotlivé pedagogické pracovníky, kdy většinou pedagogický pracovník bude vynikat pouze v některých oblastech. Značné po-žadavky na postup do dalšího kariérního stupně, bez spojení s vyšší odpovědností. Ma-teriál je velmi obecný a nezohledňuje odlišnosti mezi učiteli různých druhů škol (např. MŠ), málotřídek apod.Další náměty a doporučení jsou obsaženy v jednotlivých tematických zprávách a informacích.