V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 192 Tabulka B 9 Zjištění z průběhu vzdělávacích činností v navštívených SŠSledované ukazatele Podíl v %(podíl vyuč. jednotek, v nichž byl daný jev pozorován – údaj v %)G SOVm SOVz SŠ* celkem Počet hospitací 984 2 113 653 3 869 Převažující formy výuky Frontální výuka 90,8 88,2 91,7 88,1 Skupinová výuka 21,0 13,3 10,1 15,2 Kooperativní výuka 12,2 6,0 4,3 7,6 Samostatná práce žáků52,1 48,6 38,2 47,4 Individualizovaná výuka 4,0 4,9 6,3 6,5 Převažující vyučovací metody Výklad, přednáška 37,1 41,0 43,6 40,7 Vyprávění 5,3 3,4 2,9 3,7 Vysvětlování 59,3 51,8 59,1 55,4 Řízený rozhovor 58,7 45,9 43,8 48,4 Diskuse, beseda 13,1 9,5 6,6 10,0 Problémové učení (řešení problémových úloh, problémový rozhovor)16,9 10,8 6,7 11,6 Projektové vyučování 0,6 0,4 0,5 0,5 Práce s textem 39,8 31,8 26,2 33,2 Aktivizující metody 26,8 19,6 17,3 21,8 Názorně demonstrační metody 13,8 11,2 13,2 13,5 Dovednostně praktické metody 13,5 18,7 13,5 17,9 Pod- mínky Prostorové uspořádání a materiální vybavení odpovídá vzděl. cíli a činnostem 98,5 98,1 97,1 98,1 Účelnost využití učebních pomůcek 96,9 96,0 95,6 96,3 Využití ICT ICT nebyly využity 34,0 32,3 27,9 32,8 ICT nebyly k dispozici 19,9 19,5 19,3 19,7 jednoduchá prezentace učiva vyučujícím za využití ICT 33,9 38,0 43,0 36,9 využití speciálního softwaru vyučujícím bez přímého užití žáky 6,7 4,6 3,1 4,9 využití speciálního softwaru některými žáky 5,0 3,1 1,8 3,4 využití speciálního softwaru všemi žáky 4,8 9,5 6,9 7,6 Kvalita výuky Stanovení vzdělávacího cíle 93,0 90,4 89,0 91,1 Individuální přístup vzhledem k potřebám žáků33,8 32,9 39,4 35,7 Účelnost převažujících vyučovacích forem a metod vzhledem ke stanovenému vzdělávacímu cíli, věku a individuálním potřebám žáků89,9 86,1 82,8 86,9 Vyučující koordinuje činnost žáků95,8 93,5 90,5 93,8 Vyučující klade na žáky jasné a přiměřené požadavky 97,8 97,1 94,9 97,0 Pokyny vyučujícího jsou srozumitelné 98,7 98,5 97,5 98,4 Výuka je vedena věcně a odborně správně99,0 98,5 97,2 98,4 Aktivita a zájem žáků o výuku 93,0 89,1 83,6 89,5 Účelné využití motivační funkce hodnocení žáků53,8 51,3 50,2 52,9 Ve výuce propojena teorie s možnostmi praktického využití 71,2 76,0 81,1 76,1 Prostor pro vyjádření vlastního názoru a diskusi 86,4 86,0 85,7 86,0 Žáci se ptají učitele, když něčemu nerozumí 84,2 79,5 76,2 80,7 Ve třídě panuje příjemná atmosféra 96,8 95,0 90,5 94,9 Převaha formativního hodnocení 41,7 38,8 36,1 40,3 Zdůvodnění hodnocení (klasifikace) učitelem (kde bylo hodnocení)80,6 81,3 77,0 81,2 Využití sebehodnocení žáků 7,4 9,8 8,8 10,1 Využití vzájemného hodnocení žáků6,8 7,2 5,1 7,2 Podpora žákůVyužití podpůrných a vyrovnávacích opatření pro žáky se SVP 44,1 35,5 51,0 41,1 Vhodná podpora mimořádně nadaných žáků50,0 0,0 0,0 25,0 Vhodná podpora nadaných žáků56,6 49,5 60,0 60,0 * Do celkového počtu jsou zahrnuty také hodiny z konzervatoří (119).