V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 165 likace. Na těchto fórech probíhají živé diskuse, během nichž si jejich účastníci podávají svá doporučení a vyměňují si zkušenosti a příklady inspirativní praxe. Zástupci ČŠI tak dostá-vají jedinečnou příležitost prezentovat práci ČŠI na půdě OECD, spolu s odborníky na vzdě-lávání z celého světa.V uplynulém školním roce se konala mj. jednání k zavádění referenčního rámce kvali-ty EQAVET (Evropská komise), k indikátorům systému vzdělávání (INES OECD), k rané péči a předškolnímu vzdělávání (ECEC OECD) nebo k nutnosti vzdělávání žáků a studentů k demokratickému občanství a lidským právům (Rada Evropy), viz tabulka 82: Přehled me-zinárodních organizací, v jejichž rámci má ČŠI zastoupení. Kromě jednání a přímé účasti v pracovních skupinách probíhají četné tzv. webináře, kterých se ČŠI rovněž účastní a kte-ré se v posledních letech stávají stále oblíbenějšími. Účast zástupců ČŠI v pracovních, ex-pertních a řídicích skupinách je velmi přínosná nejen pro mezinárodní vzdělávací politiku, ale z podstaty práce České školní inspekce také pro přímou praxi škol a školských zařízení v České republice.Realizace mezinárodních šetření, která ČŠI v České republice garantuje, poskytuje zpět-nou vazbu vypovídající o stavu českého vzdělávání, a to nejen v mezinárodním kontex-tu. Výsledky mezinárodního srovnávání žáků a studentů představují důležitou informaci pro tvůrce vzdělávacích politik, akademickou sféru či další odborníky na vzdělávání, mimo to navíc poskytuje zpětnou vazbu pro žáky, studenty, jejich rodiče, školy a širší veřejnost. ČŠI výsledky mezinárodního testování využívá k dalším sekundárním analýzám, které jsou jedinečným doplněním informací týkajících se hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v jednotlivých školách a školských zařízeních i vhodným příspěvkem k výpovědi o vzdělávací soustavě jako celku.Česká školní inspekce velmi oceňuje členství a zapojení se do činnosti Stálé mezinárod-ní konference inspektorátů. SICI je ve srovnání s institucemi, jakými jsou Evropská unie, Rada Evropy nebo Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, velmi úzce zaměřena výhradně na inspekční a kontrolní činnost a mezi její přední cíle patří zvyšování kvality inspekce. Na jejích seminářích se potkávají zpravidla školní inspektoři, kteří jsou v denním kontaktu se školami a jejich žáky, a poznatky získané na seminářích se tak dostávají přímo do každodenní reality škol a školských zařízení. Česká školní inspekce byla již v roce 1995 jedním z devíti zakladatelů SICI.Výměna zkušeností, příležitostné stáže nebo pořádání seminářů nejsou doménou pouze velkých institucí. Česká školní inspekce má své partnery také v rámci bilaterální spolupráce, kdy jsou klíčovou aktivitou vzájemných setkání výměnné stáže během inspekcí škol a škol-ských zařízení, a během nichž tak účastníci poznávají přímou praxi partnerských institucí. Na této spolupráci se s podporou ústředí ČŠI podílejí především krajské inspektoráty, v jejím průběhu si účastníci individuálních projektů nejen posilují jazykové kompetence, ale také získávají přehled o systémech vzdělávání a praxi hodnocení škol a školských zařízení v sou-sedních státech. V současné době se pracovníci České školní inspekce podílejí na příhra-niční spolupráci s Německem, Polskem, Rakouskem a Slovenskem. S německým školským úřadem Wunsiedel rozvíjí spolupráci Karlovarský inspektorát, Moravskoslezský inspektorát udržuje spolupráci s polským Kuratoriem v Katovicích, Olomoucký inspektorát velmi in-tenzivně spolupracuje s rakouskými školními inspektory působícími v Burgendlandu a Ji-homoravský a Zlínský inspektorát za podpory Stálé mezinárodní konference inspektorátů navázaly spolupráci se slovenskou školní inspekcí (viz podkapitola Zapojení ČŠI v projek-tech SICI). V uplynulém školním roce také několik školních inspektorů Královéhradeckého inspektorátu absolvovalo pracovní stáže zaměřené na seznámení se se systémem školství v Chorvatsku a Srbsku.Cílem ČŠI je takovéto projekty udržovat, navazovat na ně a získávat nové kontakty pro příhraniční spolupráci a zapojovat další krajské inspektoráty v České republice.