V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 162 9.3.3 Zajištění mezinárodního šetření TIMSS 2015 V období od 4. do 29. května 2015 ČŠI realizovala testování v rámci mezinárodního še-tření TIMSS 2015 (Trends in International Mathematics and Science Study), které zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků 4. a 8. ročníku základní školy v matematice a v přírodo-vědných předmětech. Česká republika byla reprezentována 159 základními školami a do tes-tování se zapojilo přes 5 000 žáků 4. ročníku (testování žáků 8. ročníku v ČR neprobíhá). Testy a dotazníky (obojí v papírové formě) žákům zadávali inspekční pracovníci České škol-ní inspekce. Součástí šetření TIMSS 2015 dále byly:• rodičovský dotazník (na výběr byla papírová a elektronická forma), • dotazník pro ředitele školy (pouze elektronická forma), • dotazník pro učitele matematiky a přírodovědy testovaných žáků (pouze elektronická forma).Cyklus tohoto šetření je čtyřletý. Šetření je na mezinárodní úrovni koordinováno IEA. Kromě úrovně znalostí žáků se sleduje i vliv domácího prostředí, postoje rodičů apod., což umožňuje zjistit informace například o selektivitě vzdělávání.Vyhodnocování testů a následné analýzy výsledků se řídí harmonogramem mezinárod-ního centra. Zjištění budou prostřednictvím národní zprávy s komentovanými výsledky zveřejněna v listopadu 2016. Na zveřejnění národní zprávy a mezinárodní zprávy pak navá-žou podrobnější sekundární analýzy zaměřené na konkrétní témata (např. specifika slabých a výborných žáků, typy úloh, které jsou pro žáky nejvíce obtížné, apod.).9.3.4 Zajištění mezinárodního šetření PIRLS 2016 (pilotní šetření)V rámci příprav mezinárodního šetření PIRLS 2016 (Progress in International Reading Literacy Study) zaměřeného na zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku zá-kladních škol proběhlo na jaře roku 2015 (od 9. do 20. března) pilotní šetření, jehož cílem bylo především ověřit nové testové úlohy a dotazníkové položky.Do pilotního sběru dat bylo ze všech krajů České republiky zapojeno celkem 38 základ-ních škol, 60 tříd, 1 186 žáků, 59 učitelů a 38 ředitelů. Dotazníky vyplňovali také rodiče zúčastněných žáků, z nichž 785 využilo k vyplnění dotazníky v tištěné podobě a 445 dotaz-níky v on-line verzi. Zadávání testování bylo zajištěno 52 pracovníky ČŠI. Po zpracování dat z pilotního šetření zúčastněné školy obdrží školní zprávy s výsledky své školy a jednotlivých tříd. Školy zprávu obdrží počátkem školního roku 2015/2016. Šetření PIRLS je stejně jako šetření TIMSS koordinováno Mezinárodní asociací pro hod-nocení výsledků vzdělávání a účastní se ho žáci z více než 50 států. Cyklus tohoto šetře-ní je pětiletý. Hlavní sběr dat šetření PIRLS 2016 se v České republice uskuteční ve dnech 29. března až 20. dubna 2016 a zapojí se do něho 157 škol.Vyhodnocování testů a následné analýzy výsledků se řídí harmonogramem IEA. Zjiš-tění z hlavního šetření PIRLS 2016 s výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání bu-dou zveřejněna prostřednictvím národní zprávy v prosinci 2017, kdy bude k dispozici také mezinárodní zpráva. Následně budou probíhat podrobnější sekundární analýzy zaměřené na konkrétní témata (např. specifika slabých a výborných žáků, typy úloh, které jsou pro žáky nejvíce obtížné, podmínky a postupy výuky apod.).9.3.5 Pokračování šetření TALIS 2013 V návaznosti na zajímavá zjištění, která přinesl hlavní sběr dat šetření TALIS 2013, byly v rámci prodloužení projektu Kompetence III zavedeny tři nové aktivity zaměřující se na ob-lasti, v nichž má Česká republika dle výsledků šetření rezervy.