V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 157 10. Situace škol v Bruselu • očekávaní rozhodnutí belgických úřadů ohledně dalšího využívání budovy v Berken-dalu a založení Evropské školy Brusel V Priority ve vzdělávání českých žáků ve školním roce 2014/2015 V předškolním cyklu českých sekcí EŠ Brusel III a Lucemburk II probíhala čtvrtým ro-kem výuka podle vzdělávacího programu, který je založen na holistickém a individuálním přístupu k dítěti. Pod metodickým vedením inspektorky pro předškolní a primární cyklus EŠ vyučující uplatňují nové přístupy k plánování činností, k průběhu výchovně vzdělávacího procesu a používají nové nástroje pro hodnocení dětí.Prioritami vzdělávání v primárním cyklu byla podpora mateřského jazyka, zejména roz-víjení komunikativních a čtenářských dovedností prostřednictvím metod kritického myšle-ní, diferenciace a individualizace vzdělávacích procesů a dále formativní hodnocení a sebe-hodnocení žáků. Zatímco v předškolním a primárním cyklu jsou české sekce v EŠ Brusel III a Lucemburk II již zcela plnohodnotnou složkou systému EŠ, na sekundárním stupni EŠ Brusel III začala česká sekce pracovat ve školním roce 2011/2012, a to od prvního ročníku, ve školním roce 2014/2015 byli tedy do české sekce zařazeni žáci prvních čtyř ročníků sekundárního cyklu. V mateřském jazyce se vyučuje kromě českého jazyka a literatury také matematika, přírodní a společenské vědy, výpočetní technika a etika. V příštích letech se bude výuka v českém jazyce postupně rozšiřovat do většiny předmětů kurikula a bude postupovat do vyšších roč-níků. Evropskou maturitu absolvovali v EŠ Brusel III čtyři čeští žáci a v EŠ Lucemburk čtyři žáci, sedm úspěšně a jeden žák bude opakovat sedmý ročník.Spoluúčast ČŠI na rozvoji systému Evropských škol ČŠI je prostřednictvím inspektorky pro předškolní a primární cyklus zapojena v několika klíčových mezinárodních pracovních skupinách, jejichž úkolem je rozvoj systému EŠ v ná-sledujících oblastech:1. Předškolní vzdělávání V návaznosti na analýzu výsledků inspekční činnosti provedenou ve všech školách typu I ve školním roce 2013/2014 byl schválen dvouletý plán implementace a rozvoje kurikula předškolního vzdělávání. V souladu s tímto plánem pracovní skupina provedla revizi textu kurikula a jeho příloh ve třech jazycích (angličtina, němčina, francouzština), vypracovala metodický materiál pro adaptaci kurikula na podmínky škol zejména v oblastech plánování, hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a podpory žáků se speciálně vzdělávacími potře-bami, postupně doplňovala druhou (metodickou) úroveň webové stránky kurikula a zaháji-la průzkum pro připravovanou výuku cizího jazyka v předškolním vzdělávání.2. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Inspektorka pro předškolní a primární cyklus je jednou ze čtyř nominovaných inspekto-rů, kteří se podílejí na tvorbě strategických i procedurálních dokumentů a na jejich uplat-ňování ve školách. Ve stávajícím školním roce zahájili plnění úkolů stanovených tříletým plánem 2014–2017 pro implementaci Politiky pro podporu vzdělávání žáků se SVP, která vstoupila v platnost v září 2013 a je založená na principu důsledného respektování individu-álních vzdělávacích potřeb žáka. Tento tříletý plán se zaměřuje především na harmonizaci uplatňování politiky podpory napříč systémem EŠ a jeho dílčími úkoly jsou zejména pomoc ředitelům škol a koordinátorům podpor, tvorba nových nástrojů pro sběr dat, stanovení nové struktury i obsahu roční statistické zprávy, úprava a harmonizace souvisejících do-kumentů (např. formulář individuálního vzdělávacího plánu, formulář smlouvy o podpoře mezi školou a zákonnými zástupci žáka), tvorba nástrojů pro evaluaci účinnosti podpory vzdělávání žáků se SVP apod.