V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 149 inspekčních kritérií dosahovat jen jednotky, maximálně několik málo desítek škol a škol-ských zařízení. Popisy ostatních úrovní slouží pro dosažení maximální míry konzistence informací o stavu a vývoji vzdělávacího systému, zapisovaných do inspekčních formulářů, a tím k dosažení co nejvyšší kvality a vypovídací schopnosti souhrnných statistik o systé-mu počátečního vzdělávání v České republice. Zajišťují také sblížení pohledu na hodnocení kvality v jednotlivých kritériích napříč českými školami, a slouží tedy vyšší kvalitě a lepší vypovídací schopnosti souhrnných informací o vzdělávacím systému a jeho vývoji. V duchu standardů osvědčené mezinárodní praxe budou v počátečních letech uplatňování modelu popisy ostatních úrovní neveřejné.Konkrétní popisy jednotlivých oblastí modelu kvalitní školy a kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání jsou k dispozici na webových stránkách České školní inspekce.8.1.5 Formuláře, dotazníky, ankety V návaznosti na nově vytvořený model tzv. kvalitní školy i inovovaná kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání bude Česká školní inspekce při svých zjišťova-cích, hodnoticích i kontrolních činnostech využívat sadu vytvořených formulářů, hodnoti-cích a záznamových archů, dotazníků či anket, které umožní uchovávat řadu cenných infor-mací a dat souvisejících se vzděláváním a v důsledku jejich tematického vyhodnocování také poskytovat relevantní, komplexní a objektivní zpětnou vazbu o stavu vzdělávací soustavy jako celku. Některé z těchto formulářů i vybrané informace z nich budou v průběhu škol-ního roku 2015/2016 dány k přímé dispozici také školám a školským zařízením pro využití v rámci vlastního hodnocení a pro tvorbu interních reportů o stavu vzdělávání na úrovni školy v různých oblastech a parametrech (možnost tvorby autoevaluačních reportů z dat, která o sobě školy a školská zařízení do systému InspIS DATA samy vloží, doplněných o vy-brané informace, které do systému vkládají inspekční pracovníci). 8.2 Metody, postupy a nástroje pro hodnocení gramotností Jedním z důležitých výstupů projektu NIQES jsou také vytvořené metodiky sledování a hodnocení rozvoje matematické, čtenářské, jazykové, přírodovědné, sociální a informační gramotnosti. Na uvedených šest gramotností se Česká školní inspekce soustředila s ohle-dem na jejich klíčové postavení deklarované v doporučeních Evropského parlamentu a Rady o klíčových schopnostech pro celoživotní vzdělávání.8.2.1 Nástroje pro Českou školní inspekci i další aktéry Výsledkem činnosti pracovních týmů pro jednotlivé gramotnosti jsou ucelené metodiky zahrnující nové inspekční nástroje a postupy jejich využití včetně instrukcí k vyhodnoce-ní získaných informací. Česká školní inspekce tak dostává do rukou inovované nástroje, jimiž bude moci realizovat tematická šetření zaměřená na jednotlivé gramotnosti v plné šíři jejich moderního pojetí. Získané poznatky dají České školní inspekci možnost získávat detailní a validní informace o podmínkách, které jednotlivé školy a školská zařízení vytvá-řejí pro efektivní rozvoj gramotností, o kvalitě procesu rozvoje jednotlivých gramotností a v neposlední řadě o úrovni dané gramotnosti, kterou žáci dosahují. Analýza agregova-ných zjištění pak umožní formulovat závěry o stavu rozvoje jednotlivých gramotností na-příč vzdělávací soustavou, identifikovat silné a slabé stránky podpory rozvoje jednotlivých gramotností a navrhovat možná opatření vedoucí ke zvyšování kvality v rozvoji gramotností jak na úrovni jednotlivých škol, tak v celém školském systému.Vytvořené metodiky a nástroje budou sloužit primárně České školní inspekci k realizaci tematicky zaměřené inspekční činnosti. Současně ale budou z velké části k dispozici školám,