V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 136 6.1.4 Řízení zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Organizační aspekty naplňovala valná většina navštívených zařízení. Některé drobné ne-dostatky byly odstraněny na místě, nebo byla stanovena lhůta pro jejich odstranění či pre-venci.Povinná dokumentace byla vedena ve 23 zařízeních v požadovaném rozsahu. Ve čtyřech zařízeních bylo zjištěno porušení právních předpisů v oblasti vedení povinné dokumentace. Ve třech případech byly nedostatky zjištěny ve vnitřním řádu zařízení a v jednom případě ve školním vzdělávacím programu školského zařízení. Zjištěn byl pokrok v oblasti zavádění elektronického systému (nejčastěji EVIX, FOSTER). Jeho výhody jsou patrné hlavně v den-ních záznamech o dětech, ale i v další osobní dokumentaci dítěte, včetně programového rozvoje dítěte. Do propojeného elektronického systému mají různý přístup jednotliví pra-covníci zařízení, včetně odborných pracovníků – psychologa a etopeda. Ochrana osobních a citlivých údajů byla zařízeními zajištěna. Zlepšil se obsah programů rozvoje osobnosti a nabídka činností v týdenních plánech vý-chovně vzdělávací činnosti. Všechna navštívená zařízení, mimo jednoho, mají účinná opat-ření, která brání zneužití moci a postavení pracovníků vůči dětem nebo osobám odpověd-ným za výchovu. V jednom zařízení sice opatření byla deklarována, ale nebyla plně účinná. Nejednotný vztah měla zařízení k supervizím. Supervize, kterou se ve školských zařízeních rozumí odborná podpora, pomoc a zpětná vazba, která vede ke zvyšování profesních kom-petencí jednotlivých pracovníků a pracovních týmů, nejsou v zařízeních pravidlem, někteří ředitelé jim nejsou nakloněni, přestože klima v některých zařízeních tuto potřebu avizu-je. Postupy spolupráce s jinými subjekty měla všechna zařízení definovány a byly funkční. V rámci kontroly byly zjištěny některé nedostatky. Při organizaci výchovné činnosti byly zjištěny v pěti navštívených zařízeních nedostatky v organizaci noční služby. Kvůli nespráv-ně nastavené denní péči o děti, kdy vychovatelé přímou pedagogickou činnost ukončili 1–2 hodiny před večerkou dětí, výrazně chyběla večerní činnost, a to v neprospěch rozvoje osob-nosti dětí. Např. děti byly po večeři v pyžamech, popř. prováděly úklidové práce ve společ-ných prostorách. Při kontrole bylo ve třech zařízeních zjištěno nevhodné ubytování zletilých nezaopatřených osob (byly ubytovány společně s výrazně mladšími dětmi). V Dohodách o prodlouženém pobytu, pokud je zařízení využívala, nebyla často jasně stanovena pravi-dla chování a bylo vyžadováno přesné dodržování vnitřního řádu, který je koncipován pro ústavní a ochrannou výchovu. Kontrolou vzdělávacích programů školského zařízení byly u deseti zařízení zjištěny nedostatky, hlavně v oblasti obsahových náležitostí, které vyžaduje školský zákon, a v jeho zveřejnění.Systém komplexní péče o dítě byl nejčastěji deklarován ve vnitřním řádu nebo ve školním vzdělávacím programu školského zařízení. Přijímání a umisťování dětí v tomto školním roce probíhá nově na základě soudního rozhodnutí a v úzké spolupráci s diagnostickými ústavy a orgánem sociálně právní ochrany dítěte. Přímo v zařízení se na výkonu péče podílel tým spo-lupracovníků – ředitel, vychovatel, etoped, psycholog, sociální pracovník, popř. zdravotník. Ve všech navštívených zařízeních odpovídaly místo a doba, během níž byla péče posky-tována, cílům zařízení, potřebám cílové skupiny a potřebám těch, kteří jsou poskytováním péče dotčeni. Přijetí nebo umístění dítěte bylo realizováno v úzké spolupráci se všemi pří-slušnými zúčastněnými. Všechna navštívená zařízení seznamují děti a osoby odpovědné za výchovu s jejich povinnostmi vyplývajícími z pobytu dítěte v zařízení a během pobytu v zařízení dostávají informace o chodu zařízení a o naplňování svých práv a o svých povin-nostech. Rovněž všechna zařízení podporují společné umístění sourozenců a uvnitř zařízení vytváří podmínky pro jejich blízké soužití.Všechna zařízení měla zpracovány postupy výkonu péče, mimo jedno zařízení všech-na ostatní zajišťují prevenci rizikového chování, aktivně vytváří podmínky pro vytvoření a/nebo udržování kontaktu dítěte s rodinou a blízkými osobami a jejich programy rozvoje osobnosti dítěte definovaly potřeby dítěte, cíle umístění, způsoby naplňování potřeb a cílů