V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 131 Školní družiny a kluby uskutečňují příležitostnou výchovnou, vzdělávací, zájmovou a re-kreační činnost, pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost a otevřenou nabíd-ku spontánních aktivit.Při hospitacích inspektoři ČŠI konstatovali, že 81,2 % hodnocených činností mělo přimě-řené časové rozvržení zájmových a relaxačních aktivit. Úvodní motivace podporovala před-stavivost účastníků a vzbuzovala v nich zájem o činnost. Důležitý faktor pro organizaci práce školní družiny je kompenzace jednostranné zátěže ze školy, proto kromě relaxační aspon-tánních činností měly největší zastoupení pohybové aktivity (46,1 %) a vycházky do přírody (32,5 %), teprve potom byla zařazována např. skupinová práce účastníků (53,9 %). Na žádost zákonných zástupců žáci také zpracovávali domácí úkoly a za pomoci vychovatelů se při-pravovali na vyučování. Komunikačně podnětné prostředí vytvářelo příležitost pro diskusi podle zájmu a potřeb účastníků.Tabulka 68 Uplatněné vzdělávací metody a formy činnosti ŠD/ŠK – podíl hospitací (v %)Podíl Přiměřené časové rozvržení zájmových činností a času na odpočinek 81,2 Skupinová práce 53,9 Sportovní (pohybové) činnosti 46,1 Vycházky 32,5 Možnost zpracování domácích úkolů20,4 Tvorba projektů10,5 Doučování 5,8 Kromě pravidelné zájmové činnosti (kroužky) hodnotili pracovníci ČŠI další, zejména příležitostné činnosti, některé aktivity během inspekční činnosti proběhly vícekrát (např. zá-bavné, kulturní a sportovní akce nebo soutěže).Tabulka 69 Sledované druhy příležitostné činnosti SVČ – podíl hospitací (v %)Podíl Soutěže (mimo soutěže vyhlašované MŠMT)40,3 Sportovní akce 38,7 Zábavné akce 38,7 Kulturní akce 32,3 Přehlídky 30,6 Rekreační akce 12,9 Poznávací vycházky, výlety 12,9 Koncerty 11,3 Besedy, přednášky 8,1 Jiné výstavy 6,5 Jednorázová školení, semináře 4,8 Exkurze 3,2