V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 130 vzdělávacími potřebami v rámci činnosti školní družiny poskytovali čtyři asistenti pe-dagoga a dva osobní asistenti. Úspěšnost aktivit je podmíněna jejich návštěvností (podíl přítomných účastníků z celkového počtu zapsaných účastníků), kterou uvádí následující tabulka.Tabulka 66 Návštěvnost činnosti – podíl zařízení (v %)Zařízení celkem ŠD ŠK DDM 73,7 72,4 64,5 81,2 Průměrnou účast více ovlivňuje u školní družiny a školního klubu nemocnost žáků a účast na jiných aktivitách školy v době provozu.Zjištění ČŠI z průběhu zájmového vzdělávání uvádí, že pedagogičtí pracovníci kladli nej-větší důraz na budování příznivého a bezpečného klimatu. Průměrný počet (15,5) účastníků vzdělávání jim umožňoval uplatňovat individuální přístup. Pozitivním prvkem byla patrná snaha o inkluzivní vzdělávání účastníků ve skupinách s účastníky se speciálními vzdělávací-mi potřebami. Negativním zjištěním je, že nejméně pozornosti věnovali pedagogičtí pracov-níci, zejména ve školních družinách, rozvoji talentu a nadání žáků.Tabulka 67 Průběh zájmového vzdělávání – podíl hospitací (v %)Sledovaná oblast Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Rozhodně ne Účinná podpora rozvoje osobnosti ŠD 44,9 54,0 1,1 0,0 ŠK 53,3 46,7 0,0 0,0 DDM 76,6 23,4 0,0 0,0 Rozvoj klíčových kompetencí jedince prostřednictvím aktivit zájmového vzdělávání ŠD 39,4 58,9 1,7 0,0 ŠK 53,3 40,0 6,7 0,0 DDM 64,9 35,1 0,0 0,0 Budování příznivého a bezpečného klimatu ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání ŠD 68,0 30,9 0,6 0,0 ŠK 93,3 6,7 0,0 0,0 DDM 84,0 13,8 1,1 1,1 Individuální přístup k dětem/žákům ŠD 63,1 34,1 2,8 0,0 ŠK 66,7 33,3 0,0 0,0 DDM 89,4 9,6 1,1 0,0 Inkluze dětí/žáků se SVP (kde byli přítomni)ŠD 48,7 47,9 3,4 0,0 ŠK 35,7 50,0 14,3 0,0 DDM 78,8 21,2 0,0 0,0 Rozvoj nadání dětí/žákůŠD 29,9 60,9 8,0 1,1 ŠK 64,3 28,6 7,1 0,0 DDM 68,1 29,8 2,1 0,0 V průběhu vzdělávání v domech dětí a mládeže byla zaznamenána účinná podpora roz-voje osobnosti ve více než třech čtvrtinách sledovaných činností, důraz byl kladen také na rozvoj nadání účastníků. Souvisí to s odborným zaměřením zájmových útvarů a s účin-nou podporou zájmu a talentu jednotlivých účastníků.