V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 129 Podíl kvalifikovaných pedagogických pracovníků ve sledovaných střediscích volného času ve školním roce 2013/2014 se zvýšil z 68,3 % na 87,9 % ve školním roce 2014/2015. Dů-vodem je působení mentorů v systému přípravy rozvoje interních pracovníků a absolvování tohoto studia některými interními pedagogy. Dochází také k proškolení externistů v systé-mu přípravy, vedení a rozvoje pedagogů volného času.V hodnocení sledovaných domů dětí a mládeže nebylo zjištěno porušení právních před-pisů v oblasti personálního zajištění vzdělávání.Personální podmínky v 10,5 % zařízení představovaly silnou stránku a 89,5 % zařízení má běžnou úroveň.5.2 Průběh zájmového vzdělávání 5.2.1 Realizované formy a vzdělávací metody Průběh vzdělávání pozitivně ovlivnily příznivé zlepšující se personální podmínky, systém a organizace řízení a kontrola vedoucími pracovníky. Při sledovaných aktivitách bylo patrné příznivé a bezpečné klima. Využívané metody a formy práce ve školských zařízeních zjišťovali pracovníci ČŠI v rám-ci realizované hospitační činnosti. Pracovníci ČŠI ve školním roce 2014/2015 uskutečnili ve školských zařízeních celkem 286 hospitací (176 ve školních družinách, 16 ve školních klubech, 94 v domech dětí a mládeže). Během hospitační činnosti pracovníci ČŠI hodnotili, jakými formami vzdělávání bylo zá-jmové vzdělávání uskutečňováno. Při některých hospitacích využili vychovatelé nebo peda-gogové volného času více forem zájmového vzdělávání. Nejčastější sledovanou formou byla pravidelná zájmová činnost (zájmové kroužky, kurzy, semináře). Ostatní sledované činnosti zobrazuje následující graf.Graf 39 Sledované aktivity (činnosti) – podíl zařízení (v %)1,1 4,2 4,9 12,3 13,7 28,1 74,4 0 10 20 30 40 50 60 70 80 ostatní osvetová cinnost táborová cinnost príležitostné cinnosti individuální cinnost spontánní cinnost pravidelná zájmová cinnost Průměrný počet přítomných účastníků ve sledovaných aktivitách byl 19 ve školní druži-ně, 15 ve školním klubu a 10 v domech dětí a mládeže. Hodnocené aktivity vedli vychovatelé nebo pedagogové volného času, jejichž odborná kvalifikace ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb. dosáhla 91,5 %. Pomoc žákům se speciálními