V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 123 Tabulka 64 Počet účastníků zájmového vzdělávání Sledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)2012/2013 2013/2014 2014/2015 Zapsaní účastníci – školní družina 269 935 284 177 301 990 Zapsaní účastníci – školní klub 44 950 44 547 44 873 Přijatí účastníci – SVČ268 379 270 699 272 744 Se stoupajícím počtem školních družin roste úměrně i počet jejich přijatých účastníků, naopak se snižuje počet zájemců o zájmovou činnost ve školních klubech, přestože se v nich účastní činností i žáci 1. stupně, kteří nebyli přijati do školní družiny. Roste zároveň průměr-ný počet přijatých účastníků do školních družin. Ve školním roce 2013/2014 činil průměrný počet účastníků 68 a v roce 2014/2015 již dosáhl počtu 76.Tabulka 65 Počet zájmových útvarůSledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)2012/2013 2013/2014 2014/2015 Počet zájmových útvarů v SVČ23 247 23 741 23 997 Se stoupajícím zájmem účastníků o zájmové vzdělávání ve střediscích volného času se zvyšuje i počet nově nabízených a otevíraných zájmových útvarů. Ve sledovaném období školních roků 2012/2013 až 2014/2015 činil nárůst počtu zájmových útvarů 3,2 %.V rámci komplexního hodnocení základních škol jsou hodnoceny také školní družiny a kluby. Zjištění dále v této kapitole se vztahují k hodnocení 132 školních družin, 18 školních klubů a 19 domů dětí a mládeže.5.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v zájmovém vzdělávání Celkové prostorové podmínky vzdělávání ve školní družině a školním klubu nevykazují proti školnímu roku 2013/2014 zásadní změnu. Pouze mírně ubylo oddělení školních dru-žin, které provozují svoji činnost v neupravených (kmenových) školních třídách. V nich žáci pracují převážně ve školních lavicích, které pro tuto činnost nejsou z antropometrického hlediska vhodné, třídy neskýtají možnost individuální relaxace (chybí oddychové plochy a odpočinkový nábytek). Třídy mají často minimální materiální zázemí s nedostatečnými úložnými prostory, které neumožňují zájemcům provozovat zejména sportovní, pracovní a estetické aktivity. Stav užívaných kmenových prostor školních družin a školních klubů ukazuje graf 33. Graf 33 Prostory pro zájmové vzdělávání školní družiny, školní kluby – podíl zařízení (v %)4,1 20,7 75,2 0 10 20 30 40 50 60 70 80 trída bez úprav upravená trída samostatné prostory