V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 119 integrovat hodnocení žáků spojené se zdůvodněním. Více než v polovině sledovaných pří-padů nebyli žáci vedeni k vzájemnému hodnocení a sebehodnocení, čímž nebyly plněny očekávané výstupy ze vzdělávací oblasti RVP ZUV Recepce a reflexe (tabulka 62).Tabulka 62 Využití vzájemného hodnocení a sebehodnocení ve výuce Počet Podíl Využití vzájemného hodnocení 447 100,0 Ano 183 40,9 Ne 264 59,1 Využití sebehodnocení 908 100,0 Ano 407 44,8 Ne 501 55,2 Dosažené výsledky ZUŠ poměřovaly v oblastech, které dle vnitřní filosofie škol a jejich umístění v dané lokalitě patřily k prioritním. Kladly důraz na výchovu a vzdělávání žáků k roli poučeného diváka a posluchače, a naplňovaly tak cíl poskytnutí základů vzdělání v jednotlivých uměleckých oborech. Na výsledcích a celkové úspěšnosti žáků měli zásadní vliv a nemalý podíl motivovaní a kvalitní pedagogové. Ze zjištění ČŠI vyplývá, že většina škol při hodnocení kvality výsledků vzdělávání sledovala zapojení absolventů do amatérské sféry, do kulturního dění obce. Absolventi ZUŠ, kteří se umělecké tvorbě věnují i nadále pro-fesionálně, byli školami vhodně motivačně využíváni pro získávání dalších zájemců o umě-lecké vzdělávání. Kontakty s významnými osobnostmi (interpreti vážné hudby, dirigenti, výtvarní uměl-ci, pedagogové, sbormistři apod.), s renomovanými uměleckými tělesy (Česká filharmonie, Musica Bohemica aj.), rozvíjení spolupráce s institucemi (např. Národní památkový ústav) a s médii přispívala k další prezentaci výsledků činnosti škol. Dvě třetiny hodnocených subjektů se nezapojily do žádných mezinárodních projektů a programů. Třetina škol s aktivním přístupem k této činnosti se zaměřovala především na mezinárodní soutěže a exkurze, kooperaci s partnerskými školami a příhraniční spolu-práci, málo byly využívány programy mobility žáků a učitelů. Do rozvojových programů se zapojilo 45 % škol, 55 % tuto možnost nevyužívalo. Školy vytvářely interní, často vícegene-rační dlouhodobé projekty, realizované rovněž ve spolupráci se zahraničními školami. Pod vedením zahraničních lektorů docházelo při pořádání výměnných představení a zapojování do škály netradičních aktivit (pohybové divadlo, bubnování, žonglování, improvizace apod.) k prezentaci dosahovaných výsledků, předávání pedagogických zkušenosti a k rozvíjení me-todické činnosti.Posun škol a jejich zhodnocení vývoje ve sledovaných oblastech od poslední inspekční činnosti:• Postupná realizace stanovené koncepce rozvoje ve většině škol ve sledovaném obdo-bí od poslední inspekční činnosti. Zajišťování odpovídajících prostorových podmínek a materiální vybavenosti jednotlivých oborů.• Významné zlepšení personálních podmínek v jednotlivých uměleckých oborech ve většině škol, často již plně kvalifikované pedagogické sbory. Úzká souvislost mezi kvalifikovaností, odbornou erudovaností pedagogického sboru a úrovní průběhu a vý-sledků vzdělávání žáků.• Rozšíření nabídky se zavedením ŠVP do praxe o specifická studijní zaměření nejen v hudebním oboru, rozšíření nabídky vzdělávání o výuku prozatím nerealizovaných oborů.