V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 108 Probíhala kooperace s místními spolky a organizacemi. Partnerství s asociací základních uměleckých škol podporovalo společné úsilí o zachování sítě škol jako široké základny pro vy-hledávání talentů v systému uměleckého vzdělávání v ČR. Ojedinělá činnost profesního Občan-ského sdružení MÚZA (Moravskoslezský kraj) zajišťovala péči o rozvoj a kvalitu uměleckého školství a ochranu zájmů ZUŠ. Výměnné návštěvy souborů ZUŠ a spolupráce s partnerskými školami nabízely velmi pestré a četné možnosti k prezentaci výsledků vzdělávání, inspirovalo žáky, podporovalo a rozvíjelo jejich umělecké kompetence i ambice.4.1.5 Personální podmínky v základním uměleckém vzdělávání Pedagogické sbory ZUŠ byly zpravidla stabilizované, se zastoupením pedagogů s dlouhodo-bou zkušeností i s kratší pedagogickou praxí. Část z nich se zapojovala do uměleckého života a byla dlouhodobě umělecky aktivní (hráči hudebních souborů, herci, loutkoherci apod.), ně-kteří působili též na jiné základní, základní umělecké nebo střední škole. Patřili často k uzná-vaným odborníkům ve svých oborech, a nenásilně tak motivovali žáky při rozvíjení jejich klí-čových kompetencí, pro odborné kvality byli někteří učitelé zváni do porot soutěží. Ze zjištění ČŠI vyplynulo, že jen přibližně 10 % učitelů aktivně nespolupracovalo na společných školních aktivitách (výměna informací, společné vzdělávání, zapojení do projektů aj.), 90 % naopak významně nebo dílčím způsobem na realizovaných aktivitách participovalo.Fyzický počet pedagogů, který i nadále meziročně plynule stoupal, představoval 12 034 osob. Ženy v něm tvořily více než 60% zastoupením mírnou většinu (graf 21). Z inspekčních zjištění ve školním roce 2014/2015 vyplynula některá další fakta. Průměrný věk ředitelů v navštíve-ných školách činil bezmála 50 let, průměrná délka ve výkonu funkce ředitele celkem přibližně 12 let a v dané škole pak 10 let, celková délka pedagogické praxe 26 let. U pedagogů činila průměrná délka pedagogické praxe v dané škole necelých 13 let, přičemž více než 35 let učilo 10,8 % pedagogů. Z celkového počtu učitelů tvořil podíl začínajících s praxí do tří let 9,7 %. Graf 21 Vývoj počtu učitelů a žáků v letech 2009/2010 – 2014/2015 230 352 234 565 237 309 240 794 242 837 244 349 11 167 11 349 11 536 11 739 11 901 12 034 11 000 11 200 11 400 11 600 11 800 12 000 12 200 220 000 225 000 230 000 235 000 240 000 245 000 250 000 2009/2010 2010/2011 2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015 Pocet žáku Pocet ucitelu Školní rok Pocet žáku Pocet ucitelu (fyz. osoby)