V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 105 novených priorit věnovali pozornost posunu ve vybavování informačními technologiemi (servery, počítačové vybavení, software, dataprojektory, interaktivní tabule, wi-fi připojení aj.) a učebními pomůckami (např. fotoaparáty, videokamery, ozvučovací technika, malířské stojany). Školy disponovaly základním fondem hudebních nástrojů, docházelo k jeho obno-vě, méně často k nákupu nových hudebních nástrojů. Některé školy žákům nástroje zapůj-čovaly za výhodných podmínek na nezbytně nutnou dobu. Obnovováno bylo též interiérové vybavení, v některých subjektech zaznamenala ČŠI jeho značnou opotřebovanost a ne vždy odpovídající antropometrické parametry žákovského nábytku.Vedle tradičních forem komunikace některé ZUŠ zdokonalily přenos informací elektroni-zací komunikačních sítí v rámci on-line databázových informačních a komunikačních systé-mů. Jejich využívání výrazně přispělo k zavedení elektronické dokumentace, ke zkvalitnění vnitřní kontroly a k výraznému zeštíhlení administrativy škol. Ve školách pracujících s kom-plexními webovými aplikacemi pro vzdělávání se zkvalitnila organizační a koordinační čin-nost, současně se významně zlepšila a zjednodušila komunikace, informovanost a distribuce používaných materiálů na všech úrovních školy.Postupně se zlepšující materiálně technický stav a vybavení škol vytvářely v 96 % subjektů dobré předpoklady pro realizaci ŠVP. Přestože podpora zřizovatelů se projevovala přede-vším v oblasti materiálního rozvoje, nebylo nadstandardní vybavení běžné. Dle zjištění ČŠI byly materiální podmínky hodnoceny jako silná stránka pouze v 15,4 % škol, slabou strán-ku představovaly u 1 % subjektů. Převažující srovnatelná průměrná úroveň podmínek tedy signalizuje v této oblasti spíše pomalý postup změn k lepšímu.Školy vytvářely bezpečné prostředí pro vzdělávání žáků, zajišťovaly jejich bezpečnost a ochranu zdraví (dále „BOZ“) a prováděly úkony v oblasti prevence rizik. Ve vnitřních do-kumentech stanovovaly zásady zajištění BOZ při vzdělávání, prokazatelným způsobem se-znamovaly žáky se školním řádem a s bezpečnostními riziky. Řádně poučovaly o prevenci úrazů a chování v prostorách školy i při souvisejících aktivitách, přijímaly další opatření v souvislosti s charakterem jednotlivých akcí. Vedly a zaznamenávaly povinné údaje v kni-hách úrazů. Míra úrazovosti je dlouhodobě velmi nízká.Analýzou údajů z dokumentace škol v oblasti BOZ nebo fyzickými kontrolami bylo zjiš-těno udržování prostor ve stavu neohrožujícím život nebo zdraví žáků. Při možném ohro-žení základních psychohygienických norem (např. nedostatečná sanace, intenzita osvětlení, úroveň sociálních zařízení a dílen ve sklepních prostorách) školy situaci řešily. Ve spolupráci se zřizovateli a hygieniky přijímaly potřebná opatření, často prozatímního charakteru, neboť definitivní řešení představuje komplexně náročnou realizaci. Při inspekční činnosti ČŠI ne-zjistila porušení v oblasti bezpečnosti prostor školy ve více než 90 % z nich. V případě zjištění bezpečnostních rizik ředitelé zpravidla aktivně přistupovali k řešení již v průběhu inspekční činnosti, pokud byla opatření operativně realizovatelná. Jako nejméně bezpečné byly označe-ny přibližně v 6 % navštívených škol společné prostory a s tím související pohyb žáků (šatna, chodby a ostatní místnosti), v necelých 3 % se jednalo o učebny. Stejnou hodnotu vykázaly školy, kde nebyly prováděny revize a prohlídky (elektrické odporové pece, přenosná elektro zařízení, spotřebiče, elektroakustická zařízení, elektrické hudební nástroje apod.).Po tematické kontrole bezpečnosti provedené ČŠI navrhovali ředitelé subjektů se zjištěnými riziky možné způsoby zajištění budov vč. zabezpečení proti vstupu nežádoucích osob varianty řešení. 4.1.3 Finanční podmínky v základním uměleckém vzdělávání Finanční předpoklady škol se pohybovaly v 93 % na standardní úrovni. Vícezdrojovým financováním se 7 % škol podařilo zajistit finanční podmínky na velmi dobré úrovni a tuto oblast bylo možné v jejich případě posoudit jako silnou stránku školy. Zcela nepříznivé fi-nanční podmínky v základním uměleckém vzdělávání nebyly zaznamenány u žádné školy.