V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 103 Graf 19 Podíl žáků v hudebním oboru 2009/2010 – 2014/2015 (v %)64,6 64,7 64,8 64,9 65,0 65,3 2009/2010 2010/2011 2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015 Podíl žáku vhudebním oboru 2009/10 -2014/15 (v %)Školní rok 64,0 64,2 64,4 64,6 64,8 65,0 65,2 65,4 Ve školním roce 2014/2015 realizovala Česká školní inspekce ve spolupráci s externí-mi odborníky v oblasti základního uměleckého vzdělávání 67 vstupů v rámci komplexní inspekční činnosti, ve dvou dalších školách proběhla inspekční činnost na žádost (soukro-mé školy), v devíti subjektech činnost na podnět. Iniciátorem podnětů byla v nadpoloviční většině ČŠI, po jednom podnětu podal zřizovatel, rodiče (veřejnost) a anonym. Z celkového počtu 487 ZUŠ činil počet navštívených škol 19 % včetně dalších třinácti vstupů (2,7 % škol), kdy šlo o následnou kontrolu nebo orientační inspekci, ČŠI realizovala inspekční činnost téměř v pětině ZUŠ v České republice. Poměr navštívených škol podle typu zřizovatele odpovídal jejich republikovému zastou-pení; v případě subjektů s více součástmi ČŠI uplatňovala trend realizovat paralelní inspekč-ní činnost ve všech součástech. Inspekční činnost v ZUŠ, která se uskutečnila v uplynulých třech školních letech, představuje se svými 245 vstupy reálný předpoklad, kdy by měly být všechny subjekty od zahájení práce podle vlastních ŠVP a ve stanoveném šestiletém hodno-ticím cyklu navštíveny.4.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v základním uměleckém vzdělávání Podle údajů, které ZUŠ zveřejnily v systému ČŠI InspIS PORTÁL, bylo více než 75 % škol umístěno v centru nebo v širším centru obcí. Dopravní dostupnost zajišťovala přede-vším MHD, autobusové a vlakové spojení. Většina navštívených ZUŠ poskytovala vzdělávání v kmenovém sídle a současně v tzv. pobočkách. Zpravidla se jednalo o prostory základních škol, kde byly k výuce využívány kmenové třídy. Bezbariérový přístup do ZUŠ nebyl zjištěn ve více než 80 % navštívených škol. Tento stav byl nejčastěji ovlivněn vertikálně členěnou stavební dispozicí, lokalizací v historických a památkově chráněných objektech, bezbariéro-vost byla zpravidla zaznamenána v pavilonových objektech škol, jejichž prostory ZUŠ využí-valy. Bezbariérový přístup na InspIS PORTÁL uvedlo přibližně 42 % škol, z toho částečnou bezbariérovost (30 %). Zcela bezbariérový přístup uvedlo 12 % škol.Prostorové podmínky základních uměleckých škol umožňovaly dle zjištění ČŠI z 96 % vzdělávání žáků podle všech oblastí daných v ŠVP, rizika ve zbývajících školách se týka-la nedostatků v učebnách, ve společných prostorách (viz níže) a ve vybavení pomůckami. Z celkového počtu škol byly pouze v jednom případě materiální podmínky podprůměrné. V rámci 920 realizovaných hospitací vyhodnotila ČŠI ve více než 90 % vstupů prostorové uspořádání a materiální vybavení jako odpovídající vzdělávacímu cíli a činnostem. Nad tou-to hranicí se pohybovalo rovněž hodnocení kultury vzdělávacího prostředí. Rezervy škol přetrvávají v zabezpečení podnětného prostředí pro žáky. Podnětné prostředí bylo shledáno v 84,7 % inspektovaných ZUŠ. Mezioborové srovnání zachycuje graf 20, ze kterého vyplývá, že největší rezervy ve všech sledovaných oblastech vykazuje literárně-dramatický obor.