V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 94 Tabulka 58 Příčiny neomluvených hodin (v %)Příčiny neomluvených hodin Podíl Obavy ze školního neúspěchu 19,1 Nepřizpůsobení školnímu režimu 82,3 Vliv rodinného prostředí 49,5 Vliv mimoškolního (volnočasového) prostředí 35,5 Negativní vztah k vyučujícímu 2,7 Obavy z možné šikany, klima třídy 1,8 Porucha v oblasti mezilidských vztahů8,2 Jiné 11,8 3.3.2 Výsledky žáků v národních šetřeních (NIQES)Ve středním vzdělávání bylo výběrové zjišťování výsledků realizované elektronickou cestou prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET v termí-nu od 11. května 2015 do 22. května 2015 zaměřeno na žáky 3. ročníků vybraných oborů středního odborného vzdělávání v oblasti přírodovědných předmětů. Výběrové zjišťování výsledků ověřovalo aktuální míru dosažení očekávaných výstupů podle příslušných rámco-vých vzdělávacích programů. Cílem bylo poskytnout žákům, jejich zákonným zástupcům, učitelům a ředitelům škol i státu objektivizovanou informaci o výsledcích vzdělávání. Ana-lýza výsledků umožnila provést srovnání, nakolik se liší míra dosažení očekávaných výstupů Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání u žáků aktuálně končících po-vinnou školní docházku v 9. ročníku od žáků, kteří povinnou školní docházku ukončili před třemi lety, a nakolik koresponduje míra dosažení očekávaných výstupů rámcových vzděláva-cích programů s úspěšností žáků v mezinárodních šetřeních zaměřených na přírodovědnou oblast. Vzorek 374 středních škol byl sestaven tak, aby zahrnoval všechny střední odborné školy vzdělávající žáky ve 3. ročníku 44 vybraných oborů vzdělání s minimálně sedmihodi-novou předepsanou dotací pro předměty v oblasti přírodovědného vzdělávání. Ověřovací test byl koncipován na 75 minut, zahrnoval úlohy z chemie, fyziky a přírodopisu. Na základě dosaženého výsledku v první části testu se žákovi generovaly v druhé části úlohy základní nebo vyšší obtížnosti. Součástí výběrového zjišťování byl také dotazník žáka a dotazník uči-tele. Analýza odpovědí v obou dotaznících poskytla informace pro základní kontextuální analýzu výsledků testování a stanovení korelací s výsledky testů.Výsledky byly žákům a školám zpřístupněny bezprostředně po ukončení zjišťování přímo v systému InspIS SET, souhrnně byly k dispozici od poloviny června 2015. Žáci i školy získali zpětnou vazbu o míře dosažení očekávaných výstupů příslušného vzdělávacího programu. Poskytnuté zpětnovazební údaje zahrnovaly objektivizované informace o celkové úspěšnosti žáků v testu i o dílčích výsledcích v jednotlivých částech testu, což školám umožňuje reago-vat případnou úpravou vzdělávacích cílů a strategií ve školních vzdělávacích programech. Pro stát jsou výsledky žáků podkladem pro diskuse o úpravě rámcových vzdělávacích pro-gramů. Po ukončení výběrového zjišťování výsledků žáků byly testové úlohy uvolněny do ve-řejné databanky testových úloh.V přírodovědném přehledu dosáhli žáci 3. ročníku středních odborných škol průměrné úspěšnosti 57 %. Nejlépe si vedli při řešení úloh z fyziky (59% úspěšnost), největší problémy měli s chemií (54% úspěšnost). U úloh z přírodopisu (biologie) žáci dosáhli 57% úspěšnos-ti. Žáci prokázali rozvinutější dovednosti a znalosti v přírodovědných předmětech než žáci 9. ročníku základních škol (o 6 procentních bodů), přestože v řadě středních škol jsou příro-dovědné předměty vyučovány pouze v 1. ročníku.