V Ý R O ČN Í Z P R ÁVA ČE S K É ŠKO L N Í I N S P E KC E Z A ŠKO L N Í R O K 2 0 1 4 /2 0 1 5 90 a samostatná práce žáků (60,5 %). Stěžejními vyučovacími metodami byly řízený rozhovor (78,3 %), práce s textem (67,4 %) a vysvětlování (58,1 %). K rozvoji schopnosti komunikovat v cizím jazyce přispívaly také mezinárodní aktivity škol, kterých se účastnili žáci i učitelé.Pro mezinárodní srovnání můžeme čerpat z výsledků Evropského výzkumu jazykových kompetencí (ESLC, tj. European Survey on Language Competences) z roku 201120, kterého se účastnili čtrnáctiletí a patnáctiletí žáci 14 členských zemí EU, ovšem bez České republiky. Pro kontext lze nicméně zmínit např. zjištění z Polska a Slovinska, nám jazykově a geopo-liticky blízkých zemí. Zatímco slovinští žáci byli ve znalosti prvního cizího jazyka, tj. an-gličtiny, poměrně úspěšní (na úroveň znalosti B, tj. B1 a B2 dle Společného evropského referenčního rámce SERR, dosáhlo celkem 54 % žáků, z toho úrovně B2 dosáhlo 29 % žáků), polští žáci dosáhli úrovně B celkem v 25 % případů a z toho úrovně B2 dosáhlo 10 % žáků. Na příkladu Polska a Slovinska lze dobře dokumentovat, že na úroveň znalosti příslušné-ho cizího jazyka mají pozitivní vliv faktory jako znalosti rodičů sledovaného cizího jazyka, kontakt s tímto cizím jazykem prostřednictvím médií a mimoškolních příležitostí jazyko-vého vzdělávání (např. možností cestování do zahraničí, používání titulků místo dabingu v médiích, kontaktu s jazykem prostřednictvím médií). Slovinští žáci byli v těchto ukazate-lích lepší než žáci z Polska.Výzkum ESLC 2011 prokázal, že žáci, kteří považují jazykovou výuku za užitečnou, dosa-hují vyšší úrovně znalosti cizího jazyka. Žáci, kteří považují jazykovou výuku za obtížnou, dosahují nižší úrovně jazykových znalostí. Také častější používání cizího jazyka v hodinách, učitelem či žákem, má příznivý vliv na jazykovou způsobilost žáků.3.2.9 Podpora rozvoje dalších gramotností Rozvinutá čtenářská gramotnost je základním předpokladem pro celkový úspěch žáků v procesu vzdělávání. Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace v textu, shr-novat, vyvozovat a hodnotit text jsou dovednosti, které každý člověk potřebuje zvládat v běžném osobním i pracovním životě. Ve středním vzdělávání je rozvoj těchto dovedností často podceňován, protože učitelé předpokládají, že tyto kompetence již byly rozvinuty v zá-kladním vzdělávání. Tento fakt se projevil v hospitované výuce tím, že na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků se alespoň částečně zaměřovali většinou pouze učitelé českého jazyka a li-teratury (82,9 %), a to zejména ve vztahu k didaktickým testům ve společné části maturitní zkoušky. Prvky podpory čtenářské gramotnosti byly zjištěny v cizích jazycích (34,6 %) a spo-lečenskovědních předmětech (31,5 %). Práce s textem byla zařazena v 67,4 % hodin cizích jazyků a v 67,3 % hodin českého jazyka a literatury.V oblasti sociální gramotnosti žáků školy podporovaly rozvoj a kultivaci jejich estetického vnímání, cítění a prožívání, pozitivního vnímání sebe sama a vytváření hodnotového žebříčku. Podporovaly spolupráci, partnerství a nekonfliktní komunikaci mezi žáky. Vedly žáky k dodr-žování stanovených pravidel chování a vzájemnému respektu. V rámci společenskovědního a estetického vzdělávání školy rozvíjely také vztah žáků k umění, kultuře a historii. Kultur-ní povědomí žáků bylo posilováno v 48,6 % hospitovaných hodin českého jazyka a literatury, v 44,4 % hodin dějepisu a v 34 % hodin jiných společenskovědních předmětů. Nejvýrazněji v konzervatořích (50,4 % vyučovacích hodin) a v gymnáziích (18,4 %), nejméně v učebních oborech (9,2 %). Na podporu rozvoje sociální gramotnosti žáků organizovaly také aktivity mimo školu – návštěvy divadel, koncertů, výstav, exkurze, dobrovolnické a charitativní akce.Cílem posilování matematické gramotnosti žáků je rozvoj správného používání matema-tické symboliky a terminologie, abstraktní představivosti, logických myšlenkových postupů a matematizace běžných životních situací. Ve sledované výuce však žáci často prokazovali ne-dostatky ve vědomostech i základních matematických dovednostech. Nezvládnutí jednodu-chých matematických operací z učiva základní školy žáky limitovalo v rozvoji navazujících ma-20 Zpráva je v plném znění k dispozici na adrese: http://ec.europa.ec/languages/eslc/docs/en.